Ambroziewicz Maciej, Wydanie zezwolenia na organizację imprezy masowej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 26 listopada 2015 r.
Autorzy:

Wydanie zezwolenia na organizację imprezy masowej

Wydanie zezwolenia na organizację imprezy masowej

Wydanie zezwolenia na organizację imprezy masowej

Przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2139 z późn. zm.) - dalej u.b.i.m., określają procedurę prowadzącą do uzyskania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. Zrealizowanie wszystkich określonych w powyższym rozdziale obowiązków co do zasady musi nastąpić nie później niż 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy. W przypadku imprez kilkudniowych kluczowe znaczenie ma zatem data dzienna rozpoczęcia imprezy, a nie jej zakończenia. Powyższy termin, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy masowej wynika z przyczyn nagłych oraz jeżeli charakter imprezy masowej odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w projekcie budowlanym tego obiektu, może jednak zostać skrócony do 14 dni. Należy jednak wyjaśnić, że nie ma żadnych formalnych ograniczeń co do możliwości realizacji obowiązków organizatora z wyprzedzeniem kilkumiesięcznym. Trzeba przy tym pamiętać, że opinie, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 u.b.i.m. (Policji, Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego), zachowują ważność tylko przez 6 miesięcy od dnia ich wydania.

Wydanie zezwolenia na organizację imprezy masowej organ wydający zezwolenie organ wydający zezwolenie przekazanie decyzji odebranie wniosku czy wniosek spełnia wymagania formalne? wydanie decyzji pozytywnej (wydanie zezwolenia) wydanie decyzji negatywnej (odmowa wydania zezwolenia) organizator imprezy organizator imprezy odebranie decyzji uzyskanie zgody zorganizowanie imprezy masowej złożenie wniosku o wydanie zezwolenia odstąpienie od organizacji imprezy masowej sporządzenie wniosku o wydanie zezwolenia nie później niż 30 dni przed terminem imprezy (w szczególnych przypadkach 14 dni) 7 dni przed terminem imprezy tak nie

Krok: sporządzenie wniosku o wydanie zezwolenia

Przepisy u.b.i.m. nie określają urzędowego wzoru wniosku o wydanie zezwolenia na organizację imprezy masowej. Z praktyki wynika jednak, że wniosek ten powinien zawierać informację o:

– danych organizatora (nazwa, adres, telefon),

– danych pełnomocnika, jeżeli został ustanowiony,

– terminie imprezy,

– miejscu imprezy,

– nazwie imprezy,

– charakterze imprezy,

– liczbie dostępnych miejsc dla publiczności lub powierzchni terenu, na którym ma się odbyć impreza masowa w przypadku otwartej przestrzeni,

– liczbie służby porządkowej i informacyjnej,

– rodzaju wstępu na imprezę (wolny lub odpłatny),

– zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk,

– ewentualnym uznaniu imprezy masowej za imprezę o podwyższonym ryzyku.

Krok: złożenie wniosku o wydanie zezwolenia

W myśl art. 25 ust. 1 u.b.i.m., w celu przeprowadzenia imprezy masowej organizator, nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia występuje do organu z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej (w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy masowej wynika z przyczyn nagłych oraz jeżeli charakter imprezy masowej odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w projekcie budowlanym tego obiektu, termin, o którym mowa powyżej, może zostać skrócony do 14 dni). Organem właściwym do wydania powyższego zezwolenia, zgodnie z art. 24 u.b.i.m., jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej. Do wniosku, o którym mowa powyżej, organizator jest obowiązany dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 26 u.b.i.m., a w szczególności: graficzny plan obiektu, instrukcje postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i czasie trwania imprezy, terminarz rozgrywek meczów piłki nożnej lub terminarz innych imprez masowych - w przypadku imprez masowych organizowanych cyklicznie, informacje m.in. o: liczbie miejsc dla osób na imprezie masowej, a jeżeli organizator zamierza udostępnić na meczu piłki nożnej miejsca stojące - również liczbie miejsc stojących, przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego, liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej oraz służby informacyjnej, informację o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa, informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie masowej - w przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka, informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk, informację o powiadomieniu komendanta oddziału Straży Granicznej, w przypadku przeprowadzania imprezy masowej w strefie nadgranicznej, oraz komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej, w przypadku przeprowadzania imprezy masowej na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy masowej przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania. Ponadto do wniosku należy dołączyć niezwłocznie, jednak nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy masowej, opinię komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach, a także uprzednio opracowaną instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej. Do wydania takiej opinii nie ma zastosowania art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.). W przypadku, gdy wnioskodawca korzysta z trybu przyspieszonego (składa wniosek 14 dni przed rozpoczęciem imprezy), jest zobligowany niezwłocznie dołączyć do niego opinie oraz instrukcję, o których mowa powyżej. W przypadku gdy z opinii właściwego miejscowo komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji wynika, że impreza masowa powinna zostać zakwalifikowana jako impreza masowa podwyższonego ryzyka, organizator może dołączyć do powyższej dokumentacji wniosek o wydanie zezwolenia na zapewnienie przez niego na tej imprezie masowej mniejszej liczebności służby porządkowej i informacyjnej niż wymagana przepisami u.b.i.m. Wniosek, o którym mowa powyżej, powinien zostać również opłacony, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. z  2015 r. poz. 783 z późn. zm.).