Gruszecki Krzysztof, Wydanie pozwolenia zintegrowanego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 czerwca 2017 r.
Autorzy:

Wydanie pozwolenia zintegrowanego

Wydanie pozwolenia zintegrowanego

Wydanie pozwolenia zintegrowanego.

Podmiot korzystający ze środowiska i eksploatujący kilka instalacji może to czynić, według swojego wyboru, na podstawie jednego pozwolenia zintegrowanego bądź na podstawie kilku pozwoleń zintegrowanych, wydanych osobno dla każdej instalacji. Możliwe jest również, że podmiot korzystający ze środowiska będzie korzystał ze środowiska na podstawie pozwolenia zintegrowanego w odniesieniu do instalacji, które tego wymagają, a w stosunku do pozostałych będzie to czynił na podstawie pozwoleń sektorowych.

Krok: obowiązek uzyskania pozwolenia zintegrowanego

Pozwolenie zintegrowane jest wymagane w przypadku prowadzenia instalacji, która, ze względu na rodzaj i skalę wykonywanej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. W celu oceny skali zagrożenia Minister Środowiska wydał rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1169) i określił rodzaje instalacji mogące powodować ww. zanieczyszczenie. Z powyższego obowiązku zwolniono instalacje lub ich części stosowane wyłącznie do badania, rozwoju lub testowania nowych produktów bądź procesów technologicznych.

Wydanie pozwolenia zintegrowanego organ organ określenie warunków emisji ustalenie obowiązku prowadzenia pomiarów wydanie pozwolenia zintegrowanego ustalenie obowiązku stosowania najlepszej dostępnej techniki i standardów emisyjnych badanie formalne wniosku ustalenie stron postępowania prowadzący instalację prowadzący instalację złożenie wniosku o wydanie pozwolenia wniesienie opłaty rejestracyjnej obowiązek uzyskania pozwolenia zintegrowanego sporządzenie wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego sporządzenie raportu początkowego

Krok: sporządzenie raportu początkowego

Podmiot wnioskujący o wydanie pozwolenia zintegrowanego ma obowiązek dołączyć do niego raport początkowy. Nie w każdym jednak wypadku obowiązek taki będzie występował. Autor wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego w pierwszej kolejności powinien przeanalizować, czy występuje realna możliwość zanieczyszczenia terenu zakładu i w zależności od dokonanych ustaleń dołączyć do wniosku raport początkowy lub nie. W zakresie autorstwa raportu, jak i jego charakteru ustawodawca nie wprowadził żadnych szczegółowych rozwiązań. Uznać należy, że raport może opracować każda osoba mająca określoną wiedzę. Nie musi być ona jednak potwierdzona jakimiś dodatkowymi uprawnieniami. Jednakże, co się tyczy badań wykorzystywanych w procesie opracowywania raportu, muszą one spełniać wymagania wskazane w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672) - dalej p.o.ś.