Niewiadomski Zygmunt, Wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie drogi publicznej
Wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie drogi publicznej
Wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie drogi publicznej
Wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie drogi publicznej
Ustawodawca w zakresie oddawania do użytkowania inwestycji drogowych realizowanych na podstawie specustawy drogowej odsyła do przepisów prawa budowlanego obowiązujących w tej kwestii. Oddanie do użytkowania drogi publicznej może nastąpić albo w trybie skutecznego zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy na podstawie art. 54 p.b. lub w drodze uzyskania ostatecznej decyzji administracyjnej o pozwoleniu na użytkowanie na podstawie art. 55 p.b.
Zważywszy na specyfikę dróg, przepisy specustawy drogowej (art. 32 ust. 2 specustawy drogowej) przewidują możliwość wydania pozwolenia na użytkowanie jezdni lub odcinka drogi, na którym zakończono prace budowlane.
Zgodnie z treścią art. 32 ust. 6 specustawy drogowej, regulacje dopuszczające częściowe oddawanie do użytku dróg publicznych mają odpowiednie zastosowanie do drogowych obiektów inżynierskich, objętych decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: ustalenie obowiązku uzyskania pozwolenia na użytkowanie
Przypadki, w których powstaje obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie drogi można podzielić na dwie kategorie. Po pierwsze, obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie powstaje z mocy prawa, w sytuacja określonych w art. 55 ust. 1 p.b. Po drugie, inwestor może sam zdecydować o konieczności uzyskania pozwolenia składając wniosek o jego wydanie w przypadku, gdy przepisy przewiduję procedurę notyfikacji (zgłoszenia zakończenia robót budowlanych).
Krok: czy wymagane jest uzyskanie stanowiska straży pożarnej i inspekcji sanitarnej?
Obowiązek uzyskania przez inwestora stanowiska Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie drogi powstaje w każdym przypadku, w którym ciąży na inwestorze obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie (zob. Z. Kostka, Prawo budowlane. Komentarz, komentarz do art. 56, wyd. II, LexisNexis 2014).
Na mocy nowelizacji prawa budowlanego, która weszła w życie 28 czerwca 2015 r. obowiązek ten dotyczy także przypadku, gdy projekt budowlany obiektu budowlanego nieobjętego obowiązkiem uzyskania pozwolenia na użytkowanie wymagał uzgodnienia pod względem ochrony przeciwpożarowej lub wymagań higienicznych i zdrowotnych.