Adamczyk Justyna, Wybór firmy rekrutacyjnej
Wybór firmy rekrutacyjnej
Wybór firmy rekrutacyjnej
Wybór firmy rekrutacyjnej
Celem niniejszej procedury jest optymalizacja zasad wyboru firmy doradczej mająca na celu maksymalizację efektu rekrutacji, czyli pozyskanie najlepszych dostępnych kandydatów w możliwie najkrótszym czasie po najniższych kosztach, przy zachowaniu dobrego wizerunku firmy w odczuciu kandydatów.
W procedurze opisano, jak zoptymalizować zasady wyboru firmy doradczej i zapewnić sobie maksymalny efekt rekrutacji, czyli pozyskanie najlepszych dostępnych kandydatów w możliwie najkrótszym czasie po najniższych kosztach, przy zachowaniu dobrego wizerunku firmy w odczuciu kandydatów. Całość podzielono na 6 głównych kroków, których zakres określa jednocześnie kolejne tematy opisane w procedurze, są to: Diagnozowanie potrzeb rekrutacyjnych w firmie; Strategia planowania rekrutacji; Zbieranie ofert; Kryteria oceny firm doradztwa personalnego; Negocjacje i podpisanie kontraktu; Nadzór nad prowadzonym projektem. Do procedury dołączone są 3 przykłady praktyczne obrazujące rozwiązania opisywane w danych częściach procedury.
Odpowiedzialni:
Dyrektor zarządzający
Dyrektor personalny
Współpracujący:
Specjalista ds. rekrutacji
Kierownik działu, w którym jest wakat
Krok: Wybór firmy rekrutacyjnej
Rynek usług rekrutacyjnych w Polsce wciąż się rozwija i ewoluuje. Coraz wyraźniej widać rozwarstwienie na firmy zajmujące się Executive Search, czyli bezpośrednim wyszukiwaniem kandydatów na najwyższe i bardzo specjalistyczne stanowiska, selekcją, zwaną także search & selection, pracą czasową i leasingiem pracowniczym oraz pośrednictwem internetowym. Niekwestionowani liderzy sprzed kilku lat przestają istnieć lub tracą renomę, pojawiają się nowe firmy oraz duża liczba niezależnych konsultantów i lokalnych doradców. Dla osób spoza branży rynek staje się coraz mniej przejrzysty a dokonanie właściwego wyboru coraz trudniejsze.
Wybór firmy rekrutacyjnej niesie za sobą istotne konsekwencje natury finansowej, jakościowej oraz PR-owej dla firmy zlecającej. Niewłaściwa decyzja może stać się powodem znacznych strat finansowych w postaci zapłaconego honorarium oraz strat bezpośrednich i pośrednich związanych z przedłużającym się wakatem, a także strat czasowych oraz - co trudniejsze zarówno do zweryfikowania, jak i nadrobienia - strat wizerunku firmy w postrzeganiu kandydatów, czyli osób z branży zleceniodawcy. Należy bowiem pamiętać, iż w trakcie procesu rekrutacyjnego konsultant jest niejako reprezentantem firmy zleceniodawcy. Jego niekompetencja może położyć cień na reputacji i wizerunku firmy składającej zlecenie, a nierzadko także spowodować „wyciek” poufnych informacji.
Bezpośrednie przełożenie na wynik i koszt procesu rekrutacji ma także wybór metody poszukiwań i obszaru rynku objętego procesem. Właściwie dobrana firma doradcza to maksymalizacja relacji ceny do wyniku oraz czasu, a także możliwość dodatkowego pozyskania wielu interesujących informacji rynkowych o branży, konkurencji i trendach rynkowych w cenie projektu.
Wielość firm doradczych działających na rynku nie ułatwia tego procesu. Pomimo już kilkunastoletniej historii tej branży w Polsce nadal widoczne są ogromne różnice jakościowe i wciąż możemy obserwować rywalizację cenową, a nie jakościową. Ceny spadają we wszystkich segmentach rynku, poprawa jakości jest rzadziej spotykana. Oczywiście nie jest to reguła. Są przecież firmy i konsultanci utrzymujący najwyższe standardy niezależnie od specyfiki realizowanych projektów, z tym większą pieczołowitością trzeba ich wyszukiwać i promować. Mam nadzieję, że niniejsza procedura będzie wskazówką ułatwiającą ten wybór.
Wszystkich zainteresowanych tym tematem - konsultantów, dyrektorów personalnych oraz osoby będące kiedykolwiek kandydatami lub zleceniodawcami - gorąco zapraszam do dyskusji. Może razem uda nam się wypromować jakość i poprawić wizerunek branży doradztwa personalnego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: Diagnozowanie potrzeb rekrutacyjnych
Coroczne oceny pracowników oraz sporządzanie budżetów i planów biznesowych na nadchodzący rok są naturalnym pretekstem do określenia pojawiających się wakatów i zapotrzebowania na nowych pracowników. Naturalnym zjawiskiem są również awanse wewnątrz firmy zarówno w kraju, jak i za granicą w przypadku koncernów międzynarodowych. Powstałe wakaty mogą zostać zapełnione osobami awansującymi z niższych stanowisk bądź rekrutowanymi z zewnątrz. Sytuacje takie stanowią doskonały pretekst do odświeżenia kadry i wprowadzenia „świeżej krwi” w szeregi organizacji. Mimo iż polityka części firm jest nastawiona wyłącznie na awanse wewnętrzne, to wiele koncernów czerpie niewątpliwe korzyści z zatrudniania co jakiś czas kogoś z konkurencji lub branży pokrewnej; wnoszą oni nowe pomysły i inne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość. Jak wiemy, czasem świeże spojrzenie osoby jeszcze niezaangażowanej emocjonalnie w firmę niesie bogactwo nowych rozwiązań i pozwala spojrzeć na stare problemy pod innym kątem. Jest też naturalnym źródłem pozyskiwania know-how z rynku.
W przypadku restrukturyzacji, reorganizacji lub rozwijania nowych segmentów rynku pozyskanie kluczowych pracowników z nowym bagażem doświadczeń i wiedzy może stanowić klucz do osiągnięcia sukcesu. Każdy podmiot gospodarczy nastawiony na zysk i sukces rynkowy musi na bieżąco badać tendencje rynkowe i ruchy konkurentów. Stara się także przewidywać kierunki zmian i podążać za nimi. Nieodzowne jest wtedy zasilenie szeregów o pracowników mających doświadczenie w interesujących nas branżach, uzupełniające zasoby wiedzy i umiejętności obecnej kadry.
W każdej firmie występuje też wreszcie zjawisko fluktuacji pracowników. Zwykle kształtuje się ona na poziomie ok. 5%, ale w zależności od branży i dbałości o motywowanie pracowników zdarza się także wyższa. Wiele przedsiębiorstw stara się zabezpieczyć przed nagłą utratą wydajności i skuteczności działania w danym segmencie, tworząc rodzaj „gabinetu cieni” znanego z anglosaskich parlamentów. Nie wszystkie stanowiska jednak można obsadzić osobami gotowymi w każdej chwili na otrzymanie awansu. W takich momentach pojawia się nagła potrzeba rekrutacyjna i - jeśli to możliwe - warto mieć wówczas w zanadrzu wybraną i sprawdzoną firmę doradczą.