Skubiszak-Kalinowska Irena, Wybór doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 14 grudnia 2016 r.
Autorzy:

Wybór doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji

Wybór doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji

Wybór doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji

Jedną z pierwszych decyzji, którą musi podjąć zamawiający, jest decyzja o zaangażowaniu doradców, ekspertów zewnętrznych. Praktyka wskazuje, że zatrudnianie doradców jest w przypadku u.p.p.p. i u.k.r.b.u. niezbędne, ponieważ bez dodatkowego wsparcia ze strony specjalistów z wielu dziedzin powodzenie projektu, przez wzgląd na stopień skomplikowania przedsięwzięcia, nie jest oczywiste. Zamawiający korzysta z pomocy i wsparcia udzielanego przez zewnętrznych doradców w fazie przygotowania postępowania o zawarcie umowy koncesji (procedury wyboru), okresu zamknięcia finansowego, jeżeli taki jest przewidziany, a także na etapie zarządzania umową. Koszty związane z zatrudnieniem takich doradców mogą istotnie wpływać na wysokość początkowych kosztów związanych z przedsięwzięciem, dlatego też - pomimo że pomoc doradców jest oczywiście nieoceniona - należy korzystać z ich usług racjonalnie. Rekomenduje się wsparcie eksperckie w szczególności: we wstępnym badaniu wykonalności u.p.p.p., w przygotowaniu dokumentacji, wyborze partnera prywatnego: ogłoszenia o koncesji i dokumentacji koncesji, w ocenie ofert, w negocjacjach, w nadzorowaniu spółki celowej, jeżeli zostanie powołana. Pomoc doradców jest pożądana w odniesieniu do zagadnień technicznych, prawnych, finansowych i związanych z ubezpieczeniami. Należy pamiętać, że z brzmienia art. 12 ust. 2 wynika, iż zamawiający nie może przygotować i prowadzić postępowania o zawarcie umowy koncesji w sposób mający na celu uniknięcie stosowania przepisów ustawy.

Wybór doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji zamawiający zamawiający aneks do umowy wybór doradcy podjęcie decyzji o skorzystaniu z usług doradcy podpisanie umowy z doradcą nadzorowanie umowy z doradcą czy potrzebna jest zmiana umowy? umowa w dotychczasowym kształcie nie tak

Krok: podjęcie decyzji o skorzystaniu z usług doradcy

Przed podjęciem decyzji o wszczęciu postępowania o zawarcie umowy koncesji albo PPP podmiot publiczny powinien przeanalizować, czy dysponuje specjalistami, którzy mogą samodzielnie ocenić wszystkie aspekty techniczne, ekonomiczne, finansowe i prawne planowanego przedsięwzięcia. Jeżeli nie, to powinien podjąć działania w celu ich pozyskania.

Krok: wybór doradcy

Jednym z dopuszczonych prawnie sposobów wyboru doradców jest ich wyłonienie na podstawie przepisów p.z.p. bądź wewnętrznego regulaminu (przy wartości szacunkowej poniżej 30.000 euro), drugim: zatrudnienie oparte na umowie o pracę. W każdym z tych sposobów kluczowe znaczenie powinna mieć wiedza, doświadczenie i kwalifikacje posiadane przez konkretnych doradców. Rekomenduje się, aby przy wyborze doradcy zewnętrznego kierować się obok ceny takimi kryteriami, jak: doświadczenie osób w realizacji projektów według u.k.r.b.u. lub u.p.p.p., doświadczenie osób w realizacji projektów dla danego sektora. Możliwe są także takie kryteria, jak np. metodologia wykonania usługi, organizacja pracy zespołu doradców, jakość usługi. Zwrócenia uwagi wymagają wprowadzone nowelizacją p.z.p. z dnia 22 czerwca 2016 r. zmiany przepisów dotyczących kryteriów oceny ofert, na skutek których możliwe jest ustalenie kryterium: organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia (zob. art. 91 ust. 2 pkt 5 p.z.p.). Warto zapewnić sobie wsparcie ze strony doradcy, który faktycznie może się pochwalić praktycznym doświadczeniem w realizacji danego typu projektów, czego wyrazem będzie np. opis kwalifikacji osób przewidzianych do wykonania zamówienia.