Piaskowska Olga Maria, Wszczęcie postępowania o zabezpieczeniu spadku i spisu inwentarza z urzędu
Wszczęcie postępowania o zabezpieczeniu spadku i spisu inwentarza z urzędu
Wszczęcie postępowania o zabezpieczeniu spadku i spisu inwentarza z urzędu
Wszczęcie postępowania o zabezpieczeniu spadku i spisu inwentarza z urzędu
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: potrzeba zabezpieczenia spadku z urzędu
W myśl art. 635 § 3 k.p.c. zabezpieczenia spadku dokonuje się z urzędu, jeżeli sąd poweźmie wiadomość, że spadkobierca jest nieznany, nieobecny lub nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych i nie ma ustawowego przedstawiciela.
Jeżeli ze względu za grożące niebezpieczeństwo usunięcia, uszkodzenia lub zniszczenia rzeczy, które w chwili otwarcia spadku były we władaniu spadkodawcy, zastosowane zostały przez właściwy organ rządowej administracji ogólnej lub przez gminę niezbędne środki tymczasowe, sąd rejonowy po otrzymaniu wiadomości o zastosowaniu tych środków dokona zabezpieczenia tych rzeczy z urzędu (§ 24 rozporządzenia MS z dnia 1 października 1991 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania przy zabezpieczaniu spadku i sporządzaniu spisu inwentarza (Dz. U. z 1991 r. Nr 92, poz. 411).
Krok: czy zabezpieczenie spadku jest uzasadnione?
Wszczęcie przez sąd postępowania z urzędu nie przesądza o tym, czy w sprawie istnieją przesłanki do dokonania zabezpieczenia spadku.