Bochentyn Adam, Wszczęcie postępowania na żądanie strony

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 4 maja 2019 r.
Autorzy:

Wszczęcie postępowania na żądanie strony

Wszczęcie postępowania na żądanie strony

Wszczęcie postępowania na żądanie strony

Procedura prezentuje przebieg oraz opisuje poszczególne etapy wszczęcia postępowania administracyjnego na żądanie strony.

Wszczęcie postępowania na żądanie strony pozostałe strony pozostałe strony przyjęcie zawiadomienia organ organ badanie dopuszczalności wszczęcia postępowania zawiadomienie innych stron pozostawienie bez rozpoznania ustalenie innych stron postępowania postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania postępowanie toczy się dalej przyjęcie żądania badanie właściwości organu sprawdzenie wymogów formalnych żądania przekazanie według właściwości strona wnosząca żądanie strona wnosząca żądanie żądanie wszczęcia postępowania dopuszczalne niedopuszczalne ustalone brak innych stron właściwy niewłaściwy spełnia nie spełnia

Krok: żądanie wszczęcia postępowania

Jednym ze sposobów wszczęcia postępowania administracyjnego jest złożenie żądania przez osobę, która ma w tym interes prawny. Postępowanie może zostać wszczęte na wniosek strony jako rezultat złożonej przez stronę skargi w rozumieniu przepisów działu VIII k.p.a.

Krok: przyjęcie żądania

Jeżeli wnoszący podanie tego zażąda, organ administracji publicznej, do którego je wniesiono, jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania.

W przypadku wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego, organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny.

Przepisy k.p.a. nie zawierają regulacji odnoszących się ani do formy, ani do treści potwierdzenia.

Potwierdzenie wniesienia żądania powinno zawierać ponadto datę i podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby potwierdzającej wniesienie żądania. W przypadku podania wniesionego na piśmie, organ może potwierdzić jego wniesienie na przedłożonej mu kopii podania. W przypadku wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego, urzędowe poświadczenie odbioru powinno zawierać informację o tym, że pisma w sprawie będą doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz pouczenie o prawie do rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Szczegółowe regulacje dotyczące formy oraz treści urzędowego poświadczenia odbioru (tzw. poświadczenia przedłożenia) podania, wniesionego w formie dokumentu elektronicznego, szczegółowo normuje ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz wykonujące przepisy tej ustawy rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych z 14 września 2011 r. (Dz. U. Nr 206, poz. 1216).