Bochentyn Adam, Wszczęcie postępowania na skutek przekazania podania przez organ niewłaściwy
Wszczęcie postępowania na skutek przekazania podania przez organ niewłaściwy
Wszczęcie postępowania na skutek przekazania podania przez organ niewłaściwy
Wszczęcie postępowania na skutek przekazania podania przez organ niewłaściwy
Właściwość organów administracji w rozumieniu art. 19 k.p.a. należy odczytywać jako zdolność prawną do rozstrzygania w trybie postępowania administracyjnego określonej kategorii spraw (W. Chróścielewski, J. P. Tarno, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2009, s. 69). Zależnie od tego, na jakiej podstawie organ administracji w postępowaniu administracyjnym zyskał zdolność do rozpoznawania oraz rozstrzygania sprawy, można wyróżnić dwa rodzaje właściwości: po pierwsze, właściwość ustawową, która wynika z przepisów ustawy i składają się na nią, na podstawie art. 19 k.p.a., właściwość rzeczowa i miejscowa. Z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, dotyczących instytucji oceny instancyjnej decyzji administracyjnej, możemy wyprowadzić trzecią właściwość - właściwość instancyjną. Właściwość ta często nazywana jest również funkcjonalną i niekiedy zaliczana jest do właściwości rzeczowej (Z. Janowicz, Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądem administracyjnym, Warszawa 1987, s. 108); po drugie, właściwość delegacyjną, wynikającą z uprawnienia do przekazania określonej sprawy bądź czynności procesowej jednemu organowi przez drugi organ administracji (B. Adamiak [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2010, s. 113).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: organ stwierdza swoją niewłaściwość
Z art. 19 k.p.a. wyprowadzić należy ogólny obowiązek wszystkich organów administracji publicznej (bez wyjątku) przestrzegania swojej właściwości z urzędu. Oznacza to, iż organ już w chwili podejmowania pierwszych czynności inicjujących postępowanie musi sprawdzić, czy jest właściwy do załatwienia konkretnej sprawy (zarówno gdy postępowanie jest wszczynane z urzędu, jak i na wniosek strony). Jeżeli organ stwierdził swą niewłaściwość i przekazał podanie do innego organu, to wraz z przesłaniem podania jednocześnie powinien o tym zawiadomić stronę. Tak więc treść obowiązku zawarta w komentowanym kroku sprowadza się do nakazu dla organu administracji publicznej przestrzegania przepisów określających właściwość, co wynika także z art. 6 k.p.a., stanowiącego, że organy działają na podstawie przepisów prawa. Z komentowanej zasady wynika również bezwzględny zakaz i brak przyzwolenia na jakiekolwiek układy pomiędzy stroną postępowania administracyjnego a organem prowadzącym postępowanie co do jego właściwości (II SA/Łd 391/10).
Krok: przekazanie podania do organu właściwego i zawiadomienie wnioskodawcy
Artykuł 19 k.p.a. odnosi się do wszystkich organów administracji, na każdym etapie postępowania, a więc zarówno do trybu zwyczajnego, jak i do postępowań nadzwyczajnych o uchylenie, zmianę, stwierdzenie nieważności albo wygaśnięcia decyzji, jak i o wznowienie postępowania. Przekazanie podania przez organ niewłaściwy następuje z dniem, w którym podanie wpłynęło do organu właściwego. Organ, który otrzymał podanie, ma obowiązek sprawdzenia swojej właściwości.
Przekazując podanie, organ ma obowiązek zawiadomić o tym stronę. Zawiadomienie musi zawierać uzasadnienie.
Zawiadomienie o przekazaniu sprawy powinno zawierać informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), w zakresie danych przetwarzanych przez organ przekazujący. Wyjątek stanowi sytuacja, w której wnoszący podanie posiada wskazane informacje, a ich zakres lub treść nie uległy zmianie.