Musiał Krzysztof J., Wszczęcie egzekucji administracyjnej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 30 czerwca 2022 r.
Autor:

Wszczęcie egzekucji administracyjnej

Wszczęcie egzekucji administracyjnej

Wszczęcie egzekucji administracyjnej

Procedura dotyczy wszczęcia egzekucji administracyjnej.

Wszczęcie egzekucji administracyjnej organ egzekucyjny organ egzekucyjny doręczenie zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego doręczenie dłużnikowi zajętej wierzytelności zawiadomienia o zajęciu wierzytelności, jeżeli doręczenie to nastąpiło przed doręczeniem zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego wszczęcie egzekucji administracyjnej wierzyciel wierzyciel (!) upływ terminu  określonego  w upomnieniu  wystawionym przez  wierzyciela wystawienie tytułu wykonawczego wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej przekazanie tytułu wykonawczego wraz z informacjami

Krok: (!) upływ terminu określonego w upomnieniu wystawionym przez wierzyciela

Zobowiązania mogą być egzekwowane dopiero po upływie terminu do ich wykonania.

W sytuacji, w której termin do wykonania zobowiązania upłynął, a zobowiązanie dalej nie zostało wykonane, organ może rozpocząć działania zmierzające do przymusowego wykonania tego zobowiązania.

Na początek wierzyciel jest zobowiązany przesłać zobowiązanemu pisemne upomnienie, zawierające wezwanie do wykonania obowiązku pod rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego.

Zgodnie z § 3 Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych (tekst jedn.: Dz. U. poz. 2083), wierzyciel przesyła zobowiązanemu upomnienie, o ile jest wymagane, w zakresie należności pieniężnej, której wysokość:

1) przekracza 10-krotność kosztów upomnienia:

a) niezwłocznie - jeżeli nie zostały podjęte działania informacyjne,

b) przed upływem 21 dni od dnia, w którym po raz pierwszy podjęto działanie informacyjne;

2) nie przekracza 10-krotności kosztów upomnienia - przed upływem 6 miesięcy poprzedzających upływ terminu przedawnienia należności pieniężnej.

Wierzyciel może wystawić upomnienie dotyczące więcej niż jednej należności pieniężnej, jeżeli są one należne od tego samego zobowiązanego.

1) należności pieniężnych, w przypadku których, na podstawie przepisów szczególnych, przed skierowaniem sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego zobowiązanemu zostało doręczone wezwanie do zapłaty;

2) należności pieniężnych, których obowiązek uiszczenia powstaje z mocy prawa, a wysokość tych należności została określona w ostatecznym orzeczeniu;

3) należności pieniężnych wynikających z orzeczeń, którym nadano rygor natychmiastowej wykonalności;

4) należności pieniężnych wynikających z orzeczeń podlegających natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy;

5) należności pieniężnych dochodzonych w ponownie wszczętej egzekucji administracyjnej w przypadku, o którym mowa w art. 61 u.p.e.a.;

6) należności pieniężnych państw członkowskich Unii Europejskiej/Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu dochodzonych na podstawie art. 84 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L 166, s. 1);

7) kosztów upomnienia;

8) kosztów egzekucyjnych;

9) grzywien w celu przymuszenia nakładanych w postępowaniu egzekucyjnym obowiązków o charakterze niepieniężnym;

10) odszkodowań orzeczonych w sprawach o naprawienie szkód wyrządzonych przez skazanych w mieniu zakładów karnych i aresztów śledczych.

Uwaga! Ryzyko: Istnieją przypadki, w których możliwe jest wszczęcie egzekucji bez doręczenia upomnienia. Są one określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1626 z późn. zm.). Rozporządzenie w § 2 stanowi, iż egzekucja administracyjna może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia w przypadku, gdy dotyczy:

Krok: wystawienie tytułu wykonawczego

W sytuacji, w której pomimo wezwania (lub w sytuacji, w której nie było obowiązku jego sporządzania) wierzyciel wciąż nie wykonał obowiązku, organ wszczyna postępowanie egzekucyjne (czyli rozpoczyna ciąg czynności zmierzających do przymusowego wyegzekwowania obowiązku).

Wszczęcie postępowania egzekucyjnego zostało omówione w procedurze Wszczęcie postępowania egzekucyjnego.

Podstawą wszczęcia egzekucji administracyjnej jest wystawienie przez wierzyciela tytułu wykonawczego - jest to dokument urzędowy który stwierdza istnienie i wymagalność obowiązku.

Powinien on być sporządzony według określonego wzoru, który określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 stycznia 2021 r. w sprawie wzorów tytułów wykonawczych stosowanych w egzekucji administracyjnej (Dz. U. poz. 176).

Obowiązek wystawienia tytułu wykonawczego według wzoru spoczywa również na wierzycielu, którego należność pieniężna wynika z orzeczenia sądu zaopatrzonego w klauzulę wykonalności. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1427 z późn. zm.) - dalej u.p.e.a., tytuł wykonawczy powinien zawierać:

1) oznaczenie wierzyciela;

2) oznaczenie organu albo organów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 73);

3) wskazanie imienia i nazwiska lub nazwy zobowiązanego i jego adresu, a także PESEL, NIP lub REGON (jeżeli zobowiązany taki numer posiada);

4) treść podlegającego egzekucji obowiązku, podstawę prawną tego obowiązku oraz stwierdzenie, że obowiązek jest wymagalny, a w przypadku egzekucji należności pieniężnej - określenie jej wysokości, i rodzaju, terminu, do którego nalicza się odsetki z tytułu niezapłacenia należności oraz rodzaju i stawki odsetek;

5) wskazanie podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej, jeżeli należność korzysta z tego prawa i prawo to nie wynika z zabezpieczenia należności pieniężnej;

6) wskazanie podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej;

7) datę wystawienia tytułu, podpis, imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela;

8) pouczenie zobowiązanego o skutkach niezawiadomienia organu egzekucyjnego o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby;

9) pouczenie zobowiązanego o przysługującym mu prawie wniesienia do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego, zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej oraz o skutkach wniesienia tego zarzutu nie później niż w terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu tytułu wykonawczego i po upływie tego terminu;

10) pouczenie zobowiązanego o przysługującym jego małżonkowi prawie do wniesienia sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym;

11) klauzulę organu egzekucyjnego o skierowaniu tytułu do egzekucji administracyjnej;

12) wskazanie środków egzekucyjnych stosowanych w egzekucji należności pieniężnych;

13) datę doręczenia upomnienia, a jeżeli doręczenie upomnienia nie było wymagane, podstawę prawną braku tego obowiązku;

14) datę doręczenia zobowiązanemu powiadomienia o wniosku o egzekucję administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 73);

15) datę, do której można prowadzić egzekucję należności pieniężnej, o której mowa w art. 2 § 1 pkt 8 lit. g u.p.e.a.

Tylko prawidłowo wystawiony (zgodnie ze wzorem i zawierający wszystkie wymagane dane) tytuł wykonawczy stanowi podstawę wszczęcia egzekucji administracyjnej.

Obowiązek prawidłowego sporządzenia tytułu wykonawczego spoczywa na wierzycielu. Szczegółowo pojęcie tytułu wykonawczego przedstawione jest w odrębnej procedurze Tytuł wykonawczy.

WZÓR - TYTUŁ WYKONAWCZY TW-1

WZÓR - TYTUŁ WYKONAWCZY TW-2

WZÓR - KOLEJNY TYTUŁ WYKONAWCZY TW-3