Gruszecki Krzysztof, Wprowadzenie zadań ochronnych
Wprowadzenie zadań ochronnych
Wprowadzenie zadań ochronnych
Wprowadzenie zadań ochronnych
W art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134) - dalej u.o.p. - ustawodawca przewidział dla parków narodowych oraz rezerwatów przyrody możliwość sporządzenia projektu zadań ochronnych, które w swoim założeniu mają charakter tymczasowy i obowiązują do czasu ustanowienia planu ochrony. Uzasadnieniem dla wprowadzenia przez ustawodawcę takiej możliwość jest okoliczność, że procedura ustanawiania planów ochrony, o których mowa w art. 18 u.o.p., jest złożona i może trwać przez stosunkowo długi czas, natomiast ochrona środowiska przyrodniczego wymaga podejmowania działań w tym zakresie w sposób ciągły (por. K. Gruszecki, komentarz do art. 22 [w:] Ustawa o ochronie przyrody. Komentarz, Warszawa 2017).
Krok: powstanie obowiązku sporządzenia zadań ochronnych
Podstawą do powstania obowiązku sporządzenia zadań ochronnych jest, po pierwsze, utworzenie parku narodowego, po drugie, uznanie obszaru za rezerwat przyrody. Jak literalnie wynika z art. 22 ust. 1 u.o.p., projekt zadań ochronnych sporządza się właśnie dla tych dwóch form obszarów chronionych, nie ma natomiast już obowiązku sporządzenia projektu zadań ochronnych dla parku krajobrazowego (choć ustawodawca przewidział obowiązek wprowadzenia planu ochrony).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: ustalenie właściwości
Projekt zadań ochronnych dla parku narodowego oraz rezerwatu przyrody sporządza sprawujący nadzór.