Gruszecki Krzysztof, Wprowadzenie zadań ochronnych

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 20 kwietnia 2017 r.
Autorzy:

Wprowadzenie zadań ochronnych

Wprowadzenie zadań ochronnych

Wprowadzenie zadań ochronnych

W art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134) - dalej u.o.p. - ustawodawca przewidział dla parków narodowych oraz rezerwatów przyrody możliwość sporządzenia projektu zadań ochronnych, które w swoim założeniu mają charakter tymczasowy i obowiązują do czasu ustanowienia planu ochrony. Uzasadnieniem dla wprowadzenia przez ustawodawcę takiej możliwość jest okoliczność, że procedura ustanawiania planów ochrony, o których mowa w art. 18 u.o.p., jest złożona i może trwać przez stosunkowo długi czas, natomiast ochrona środowiska przyrodniczego wymaga podejmowania działań w tym zakresie w sposób ciągły (por. K. Gruszecki, komentarz do art. 22 [w:] Ustawa o ochronie przyrody. Komentarz, Warszawa 2017).

Krok: powstanie obowiązku sporządzenia zadań ochronnych

Podstawą do powstania obowiązku sporządzenia zadań ochronnych jest, po pierwsze, utworzenie parku narodowego, po drugie, uznanie obszaru za rezerwat przyrody. Jak literalnie wynika z art. 22 ust. 1 u.o.p., projekt zadań ochronnych sporządza się właśnie dla tych dwóch form obszarów chronionych, nie ma natomiast już obowiązku sporządzenia projektu zadań ochronnych dla parku krajobrazowego (choć ustawodawca przewidział obowiązek wprowadzenia planu ochrony).

Wprowadzenie zadań ochronnych organ organ sporządzenie projektu zadań ochronnych ustanowienie zadań ochronnych powstanie obowiązku sporządzenia zadań ochronnych ustalenie właściwości ustalenie właściwości

Krok: ustalenie właściwości

Projekt zadań ochronnych dla parku narodowego oraz rezerwatu przyrody sporządza sprawujący nadzór.