Musiał Krzysztof J., Wniosek o połączenie spraw do wspólnego rozpoznania

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 31 maja 2019 r.
Autor:

Wniosek o połączenie spraw do wspólnego rozpoznania

Wniosek o połączenie spraw do wspólnego rozpoznania

Wniosek o połączenie spraw do wspólnego rozpoznania

Procedura opisuje aspekt formalny wniosku oraz sytuacje, w których sąd obligatoryjnie lub fakultatywnie łączy sprawy do wspólnego rozpoznania.

Wniosek o połączenie spraw do wspólnego rozpoznania sąd sąd łączne rozpoznanie spraw przez sąd (!) obligatoryjne  połączenie spraw fakultatywne połączenie spraw strona strona (!) wniosek  o połączenie spraw  do wspólnego  rozpoznania

Krok: (!) wniosek o połączenie spraw do wspólnego rozpoznania

Z racji braku lex specialis w omawianej kwestii zastosowanie znajdą zasady ogólne dotyczące pism w postępowaniu sądowym. Pismo w postępowaniu sądowym (pismo strony) obejmuje wnioski i oświadczenia stron.

Każde pismo strony powinno zawierać:

1) oznaczenie sądu, do którego jest skierowane, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników;

Jeśli stroną postępowania sądowoadministracyjnego jest spółka cywilna, to prawidłowe jej oznaczenie polega na wskazaniu z imienia i nazwiska każdego ze wspólników oraz nazwy spółki cywilnej bądź określenia „spółka cywilna”.

Oznaczenie osoby prawnej jako strony polega na wskazaniu jej nazwy.

W razie działania przed sądami administracyjnymi przez stronę przez przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika należy wskazać jego imię i nazwisko (por. komentarz do art. 35 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm. - dalej p.p.s.a.). Informację tę podaje się niezależnie od oznaczenia z imienia i nazwiska strony postępowania.

2) oznaczenie rodzaju pisma;

Jeżeli konfrontacja oznaczenia pisma strony z jego treścią budzi wątpliwości co do rzeczywistych zamiarów strony, sąd wezwie stronę do uzupełnienia braków tego pisma pod rygorem wskazanym w art. 49 § 1 p.p.s.a. (por. J.P. Tarno, Prawo o postępowaniu, Warszawa 2010, s. 132).

3) osnowę wniosku lub oświadczenia (szczególnie istotny element w przedmiotowym zagadnieniu) - należy wnieść o połączenie spraw i wspólne ich rozpoznanie i wykazać zasadność wniosku;

4) podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;

5) wymienienie załączników.

Gdy pismo strony jest pierwszym pismem w sprawie, powinno ponadto zawierać oznaczenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku - adresu do doręczeń, lub siedziby stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników oraz przedmiotu sprawy, pisma zaś dalsze - sygnaturę akt.

Gdy pismo strony jest wnoszone w formie dokumentu elektronicznego, powinno ponadto zawierać adres elektroniczny oraz zostać podpisane przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub przez zastosowanie innych mechanizmów, o których mowa w art. 20a ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 57 z późn. zm.), jeżeli takie mechanizmy zostały wprowadzone przez sąd administracyjny.

Pismo wnoszone w innej formie niż forma dokumentu elektronicznego, zawierające żądanie doręczania pism sądu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, powinno zawierać oznaczenie adresu elektronicznego.

Do pisma należy dołączyć pełnomocnictwo lub jego wierzytelny odpis, jeżeli pismo wnosi pełnomocnik, który w danej sprawie nie złożył jeszcze tych dokumentów przed sądem.

Za stronę, która nie może się podpisać, podpisuje pismo osoba przez nią upoważniona, z wymienieniem przyczyny, dla której strona sama się nie podpisała.

Uwaga! Ryzyko: Jeżeli stroną postępowania przed sądami administracyjnymi jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wówczas należy wskazać jej imię i nazwisko, a dodatkowo można podać nazwę, pod jaką prowadzi ona działalność gospodarczą.

Uwaga! Ryzyko: Oznaczenie rodzaju pisma polega na wskazaniu określenia zgodnego z treścią pisma i nazwą, jaką takiemu pismu nadają przepisy ustawy, np. skarga, wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu, wniosek o sporządzenie uzasadnienia.

Uwaga! Ryzyko: Osnowę wniosku lub oświadczenia stanowi merytoryczna treść, jaką one zawierają. Powinien z niej wynikać zamiar wnoszącego pismo.

Uwaga! Ryzyko: Jeżeli pismo strony nie zawiera podpisu, należy usunąć ten brak formalny zgodnie z art. 49 p.p.s.a. Na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 w zw. z art. 49 § 1 p.p.s.a. nieusunięcie braku podpisu w terminie skutkuje odrzuceniem skargi.

Uwaga! Ryzyko: Wnosząc o połączenie spraw, należy pamiętać, o tym, że tak rozpoznawane sprawy są w dalszym ciągu dwiema samodzielnymi sprawami. Dlatego też, strona ma obowiązek uiszczenia wpisu w każdej z nich (por. postanowienie NSA z dnia 20 lutego 2014 r., II FZ 134/14, LEX nr 1426682).

Krok: łączne rozpoznanie spraw przez sąd

Połączenie kilku oddzielnych spraw toczących się przed sądem administracyjnym w celu ich łącznego rozpoznania lub także rozstrzygnięcia ma charakter techniczny i jest podyktowane ekonomią procesową (por. postanowienie NSA z dnia 9 września 2014 r., II FZ 1296/14, LEX nr 1503715 oraz postanowienie NSA z dnia 12 grudnia 2005 r., I GSK 2703/05, ONSAiWSA 2006, nr 3, poz. 77). Ponadto może ono nastąpić wyłącznie w odniesieniu do spraw, które toczą się przed tym samym sądem (por. wyrok SN z dnia 4 maja 1978 r., IV PR 95/78, OSNC 1979, nr 2, poz. 35). Połączenie kilku oddzielnych spraw może nastąpić, jeżeli:

1) mogły być objęte jedną skargą (obligatoryjne połączenie spraw do łącznego rozpoznania lub także rozstrzygnięcia);

2) pozostają one ze sobą w związku (fakultatywne połączenie spraw do łącznego rozpoznania lub także rozstrzygnięcia).

Połączenia spraw dokonuje się na podstawie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie (por. postanowienie NSA z dnia 5 czerwca 2007 r., II OZ 480/07; wyrok SN z dnia 25 lipca 1978 r., IV CZ 115/78, OSN 1979, nr 6, poz. 123).

Połączone sprawy otrzymują jedną sygnaturę i są rozpoznawane pod numerem sprawy, która pierwsza wpłynęła do sądu, przy czym sygnaturę spraw połączonych umieszcza się w nawiasie na okładce akt sprawy (§ 25 zarządzenia nr 11 Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie ustalenia zasad biurowości w sądach administracyjnych). Jak trafnie przyjmuje B. Dauter, prowadzenie jednych akt pod jedną sygnaturą nie ma zastosowania do spraw połączonych na podstawie art. 111 p.p.s.a., tylko do łącznego rozpoznania (por. B. Dauter (w:) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Warszawa 2011, s. 338; M. Jagielska, A. Wiktorowska, K. Zalasińska (w:) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, R. Hauser, M. Wierzbowski (red.), Warszawa 2013, komentarz do art. 111).