Izydorczyk Jacek, Wniosek MTK o współpracę, skierowany do organu RP
Wniosek MTK o współpracę, skierowany do organu RP
Wniosek MTK o współpracę, skierowany do organu RP
Wniosek MTK o współpracę, skierowany do organu RP
Powołany na podstawie tzw. Statutu Rzymskiego z 1998 r. - Międzynarodowy Trybunał Karny jest trybunałem (sądem) ustanowionym w celu ścigania i orzekania o najpoważniejsze zbrodnie rangi międzynarodowej, tj. ludobójstwo, zbrodnie przeciwko ludzkości, zbrodnie wojenne oraz (w przyszłości) zbrodnię agresji. Jest to przy tym instytucja o charakterze stałym i jest ona władna wykonywać jurysdykcję wobec osób, które dopuściły się ww. zbrodni. Trybunał ma przy tym charakter komplementarny w stosunku do krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych co oznacza, iż nie zastępuje krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości, lecz tylko je uzupełnia, gdy są niedostępne lub też nieefektywne. Siedzibą Trybunału jest Haga. Ustawą z dnia 8 października 2004 r. wprowadzono do Działu XIII kodeksu postępowania karnego nowy rozdział 66a, który w 2009 r. otrzymał oznaczenie 66e. Celem nowelizacji było uzupełnienie polskiego systemu procesowego o przepisy określające zasady współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym. Zgodnie z art. 88 Statutu Rzymskiego, jego sygnatariusze zobowiązani są do zapewnienia istnienia w wewnętrznym ustawodawstwie takich instytucji procesowych, które umożliwią realizowanie wszelkich form współpracy z MTK w zakresie ścigania i osądzania zbrodni podlegających jego jurysdykcji. Podstawową formą współpracy pomiędzy MTK a państwami stronami Statutu, w tym także Polską, są tzw. wnioski o współpracę składane w języku urzędowym adresata wniosku lub z załączonym tłumaczeniem wniosku na ten język. Znaczna część przepisów Statutu ma charakter samowykonalny, w związku z czym nie ma potrzeby przenoszenia ich bezpośrednio do polskich regulacji wewnętrznych. Wprowadzone w kodeksie postępowania karnego zmiany zobowiązują do współpracy z Trybunałem Karnym następujące organy: prokuratora, sąd okręgowy oraz Ministra Sprawiedliwości. Zasadniczy charakter tej współpracy jest odmienny od zasad współdziałania w zakresie Europejskiego Nakazu Aresztowania, ponieważ w szerokim zakresie wymaga pośrednictwa Ministra Sprawiedliwości. Ponadto choć nie zostało to wprost określone w przepisach należy założyć, że ze względu na charakter współpracy oraz rangę organów MTK i innych organów polskich wymienionych w przepisach, obowiązek współpracy w ramach prokuratury dotyczy szczebla prokuratury okręgowej. Na prokuratorze też spoczywać będzie większość z obowiązków wynikających ze współpracy z Trybunałem, mimo iż najważniejsze decyzje procesowe uzależnione będą od rozstrzygnięcia sądu. Zob. J. Izydorczyk, P. Wiliński, Międzynarodowy Trybunał Karny, Kraków 2004; J. Izydorczyk [w:] M. Królikowski, P. Wiliński, J. Izydorczyk, Podstawy prawa karnego międzynarodowego, Warszawa 2008, s. 363–394; J. Izydorczyk, Współpraca międzynarodowa w sprawach karnych, Edukacja Prawnicza 2009, nr 2 (104), s. 24–27; T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego oraz ustawa o świadku koronnym. Komentarz, Warszawa 2008, s. 1206–1351.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wniosek o współpracę
Jak już wskazano - podstawową formą współpracy pomiędzy organami polskimi, a Międzynarodowym Trybunałem Karnym są wnioski o współpracę. Ogólną regułę określającą zasady postępowania w zakresie wniosku o współpracę Międzynarodowego Trybunału Karnego zawiera art. 611g § 1 k.p.k., zgodnie z którym wniesiony wniosek, w zależności od stadium postępowania wykonuje właściwy sąd albo prokurator, za pośrednictwem Ministra Sprawiedliwości. W tym zakresie przyjęto więc zasadę analogiczną do zasady obowiązującej przy współpracy między państwami. Zwrot „stadium postępowania” nie wskazuje bezpośrednio, czy chodzi w nim o fazę postępowania toczącego się przed MTK, czy też przed organami polskimi. Wykładnia funkcjonalna i systemowa, a częściowo także językowa pozwala uznać, że chodzi o postępowanie prowadzone w Polsce. Może powstać jednak wątpliwość, który organ będzie właściwy, jeśli wniosek złożony w postępowaniu sądowym związany jednak będzie co do istoty z czynnościami wykonywanymi tradycyjnie w postępowaniu przygotowawczym, lub wręcz czynnościami jakich w postępowaniu sądowym nie można skutecznie dokonać. Wniosek o współpracę może dotyczyć: tymczasowego aresztowania, aresztowania i przekazania osoby, dokonania określonych czynności dowodowych, umożliwienia udziału w tych czynnościach, umożliwienia Prokuratorowi MTK dokonania własnych czynności, oraz innych czynności (nieokreślonych wprawdzie w kodeksie postępowania karnego, ale wynikających ze Statutu MTK). Zgodnie z art. 87 ust. 3 Statutu wniosek powinien być zachowany w tajemnicy (brak jednak jest wyjaśnienia we wprowadzonych przepisach, o jaką tajemnicę, tzn. jej rodzaj, tutaj chodzi). Należy przy tym zauważyć, że na podstawie art. 611g § 2 k.p.k. ogólna zasadę z § 1 tego artykułu stosuje się odpowiednio do wniosku o pomoc prawną kierowanego do Międzynarodowego Trybunału Karnego przez organ polski (tj. sąd albo prokuratora). Oznacza to, że organy te w zakresie swej właściwości kompetentne są do kierowania do Hagi wniosków o pomoc prawną. Organem za pośrednictwem, którego czynności te będą dokonywane jest jednak zawsze Minister Sprawiedliwości, co wynika z art. 611g § 1 k.p.k. Wnioski te w szczególności dotyczyć mogą przekazywania oświadczeń, dokumentów lub innego rodzaju dowodów zgromadzonych w trakcie postępowania przygotowawczego lub rozprawy prowadzonej przez MTK, a także przesłuchiwania osób aresztowanych na mocy postanowienia MTK. Zob. J. Izydorczyk, P. Wiliński, Międzynarodowy Trybunał Karny, Kraków 2004; J. Izydorczyk [w:] M. Królikowski, P. Wiliński, J. Izydorczyk, Podstawy prawa karnego międzynarodowego, Warszawa 2008, s. 363–394.
Należy przy tym wskazać, że zgodnie art. 87 ust. 2 Statutu Rzymskiego wniosek o współpracę pochodzący od organu MTK powinien zostać sporządzony w języku polskim (zob. S. Steinborn, Komentarz do kodeksu postępowania karnego, Lex 2013).
Krok: przekazanie wniosku
Jak wskazano powyżej, obligatoryjne jest tutaj pośrednictwo Ministra Sprawiedliwości. Następnie wniosek jest przekazywany do właściwego organu, tzn. sądu okręgowego albo prokuratora okręgowego w zależności od rodzaju żądanej czynności procesowej (np. tylko do sądu, gdy chodzi o aresztowanie lub aresztowanie i dostarczenie osoby).