Przybysz Piotr, Wniesienie przez zobowiązanego zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej w sytuacji, gdy organ egzekucyjny nie jest równocześnie wierzycielem

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 19 sierpnia 2023 r.
Autor:

Wniesienie przez zobowiązanego zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej w sytuacji, gdy organ egzekucyjny nie jest równocześnie wierzycielem

Wniesienie przez zobowiązanego zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej w sytuacji, gdy organ egzekucyjny nie jest równocześnie wierzycielem

Wniesienie przez zobowiązanego zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej w sytuacji, gdy organ egzekucyjny nie jest równocześnie wierzycielem

Podstawą zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej mogą być wyłącznie następujące okoliczności, wyliczone w wyczerpujący sposób w art. 33 § 2 u.p.e.a.:

1) nieistnienie obowiązku;

2) określenie obowiązku niezgodnie z treścią obowiązku wynikającego z:

a) orzeczenia, o którym mowa w art. 3 i art. 4,

b) dokumentu, o którym mowa w art. 3a § 1,

c) przepisu prawa, jeżeli obowiązek wynika bezpośrednio z tego przepisu;

3) błąd co do zobowiązanego;

4) brak uprzedniego doręczenia zobowiązanemu upomnienia, jeżeli jest wymagane;

5) wygaśnięcie obowiązku w całości albo w części;

6) brak wymagalności obowiązku w przypadku:

a) odroczenia terminu wykonania obowiązku,

b) rozłożenia na raty spłaty należności pieniężnej,

c) wystąpienia innej przyczyny niż określona w lit. a i b.

Nie jest dopuszczalne wniesienie zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o których mowa w art. 2 § 1 pkt 8 u.p.e.a., jak również należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 § 1 pkt 9 u.p.e.a., to jest należności pieniężnych przekazanych do egzekucji administracyjnej na podstawie ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W przypadku wniesienia zarzutu w tego rodzaju sprawie organ egzekucyjny na podstawie art. 17a u.p.e.a. zwraca zobowiązanemu zarzut wraz z pouczeniem, że w sprawie będącej przedmiotem zarzutu powinien wnieść podanie do organu właściwego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym państwie.

Zarzut w sprawie egzekucji administracyjnej stanowi środek obrony zobowiązanego przed prowadzoną przeciwko niemu egzekucją administracyjną. Zarzut jest wnoszony do wierzyciela za pośrednictwem organu egzekucyjnego.

Zarzut może być wniesiony nie tylko w początkowej fazie egzekucji, ale również w toku całego postępowania egzekucyjnego – aż do wystąpienia zdarzeń wskazanych w art. 33 § 5 u.p.e.a.

Skutkiem wniesienia przez zobowiązanego zarzutu w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej jest zawieszenie postępowania egzekucyjnego w całości lub w części do czasu zawiadomienia organu egzekucyjnego o wydaniu ostatecznego postanowienia w przedmiocie wniesionego zarzutu. Wierzyciel może jednak złożyć wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania egzekucyjnego. Wniosek taki musi być uzasadniony (art. 35 § 1a u.p.e.a.).

Organ egzekucyjny może również w okresie zawieszenia postępowania egzekucyjnego dokonać z urzędu lub na wniosek wierzyciela zabezpieczenia na podstawie tytułu wykonawczego (art. 35 § 2 u.p.e.a.).

Krok: wniesienie zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej

Zobowiązany wnosi zarzut w sprawie egzekucji administracyjnej do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego,. Zarzut musi określać istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające to żądanie (art. 33 § 4 u.p.e.a.). Z tego powodu należy przyjąć, że zarzut musi być wniesiony na piśmie.

Zobowiązany wnosząc zarzut może równocześnie okazać dowody stwierdzające wykonanie, umorzenie, wygaśnięcie lub nieistnienie obowiązku, odroczenie terminu wykonania obowiązku, rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych albo gdy zachodzi błąd co do osoby zobowiązanego.

Krok: czy egzekucja toczy się w sprawie należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 § 1 pkt 8 i 9?

Nie jest dopuszczalne wniesienie zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o których mowa w art. 2 § 1 pkt 8 u.p.e.a., jak również należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 § 1 pkt 9 u.p.e.a., to jest należności pieniężnych przekazanych do egzekucji administracyjnej na podstawie ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Rozpatrywanie zarzutu w tego rodzaju sprawach stanowi rażące naruszenie prawa. Organ egzekucyjny musi zatem stwierdzić na podstawie dokumentu stanowiącego podstawę wszczęcia postępowania egzekucyjnego, czy wniesienie zarzutu jest dopuszczalne ze względu na przedmiot egzekucji.

Wniesienie przez zobowiązanego zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej w sytuacji, gdy organ egzekucyjny nie jest równocześnie wierzycielem państwo członkowskie lub państwo trzecie państwo członkowskie lub państwo trzecie otrzymanie informacji w związku z zarzutem wierzyciel wierzyciel czynności wyjaśniające czy jest zasadne wystąpienie o podjęcie zawieszonego postępowania? wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania postanowienie w sprawie zarzutu czy jest zasadne wystąpienie o dokonanie zabezpieczenia? pozostawienie zarzutu bez rozpoznania sprawdzenie wymogów formalnych otrzymanie zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej wniosek o dokonanie zabezpieczenia organ egzekucyjny organ egzekucyjny czy wystąpiono o pomoc do państwa członkowskiego lub państwa trzeciego? umorzenie postępowania egzekucyjnego w całości lub w części czy zarzut wniesiono w terminie? oczekiwanie na wynik postępowania wierzyciela w sprawie zarzutu ocena prawnego charakteru wniesionego podania i rozstrzygnięcie co do dalszego toku sprawy czy zarzut wniósł zobowiązany? kontynuowanie postępowania egzekucyjnego z jakiego powodu zarzut uznano za zasadny? podjęcie zawieszonego postępowania otrzymanie wniosku o podjęcie zawieszonego postępowania rozstrzygnięcie co do dalszego toku sprawy czy dokonać zabezpieczenia? postanowienie o zawieszeniu postępowania czy podanie należy uznać za środek prawny inny niż zarzut? czy zarzut wniesiono w terminie 7 dni od dnia doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego? przekazanie zarzutu wierzycielowi poinformowanie państwa członkowskiego lub państwa trzeciego o wniesieniu zarzutu możliwy dalszy tok postępowania stwierdzenie uchybienia terminu do wniesienia zarzutu zawieszenie postępowania egzekucyjnego w całości albo w części zwrot zarzutu z powodu jego niedopuszczalności dokonanie zabezpieczenia otrzymanie wniosku o dokonanie zabezpieczenia czy egzekucja toczy się w sprawie należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 § 1 pkt 8 i 9? otrzymanie zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej zobowiązany zobowiązany odebranie postanowienia wierzyciela w sprawie zarzutów wniesienie zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej tak nie nie tak tak nie trwały brak wymagalności obowiązku lub brak wymagalności w chwili wszczęcia egzekucji inny powód tak nie tak nie tak nie nie tak zarzuty zasadne zarzuty oddalone lub niedopuszczalne tak nie tak nie nie spełnia spełnia