Skubiszak-Kalinowska Irena, Wezwanie partnera prywatnego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p.

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 28 lipca 2016 r.
Autorzy:

Wezwanie partnera prywatnego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p.

Wezwanie partnera prywatnego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p.

Wezwanie partnera prywatnego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p.

Podmiot publiczny może wezwać partnera prywatnego do złożenia - w wyznaczonym przez siebie terminie - wyjaśnień dotyczących oświadczeń oraz dokumentów, wskazanych w art. 25 ust. 1 p.z.p. Wezwanie do wyjaśnień może dotyczyć wszystkich oświadczeń i dokumentów, tj. zarówno tych dotyczących potwierdzenia spełniania warunków podmiotowych, jak i tych, które są składane na potwierdzenie spełnienia wymagań odnoszących się do przedmiotu zamówienia. Przepis służy wyłącznie wyjaśnieniu treści oświadczeń i dokumentów, nie zaś tworzeniu treści w nich uprzednio niezawartych.

„Wyjaśnienia nie mogą prowadzić w rzeczywistości do uzupełnienia treści oświadczenia lub dokumentu, która nie została w nim zawarta. Wyjaśnienia służyć mają natomiast rozwianiu wątpliwości, które wynikają z niejasnych lub sprzecznych ze sobą treści dokumentów. Wyjaśnienia podające treść, której w ogóle nie ma w dokumencie lub oświadczeniu stanowią de facto - jego uzupełnienie” (wyrok KIO z dnia 13 września 2010 r., KIO 1863/10).

Wyjaśnienie nie może bowiem służyć do obejścia procedury uzupełnienia dokumentów (por. wyrok KIO z dnia 19 czerwca 2012 r., KIO 1152/12, w którym podkreślono m.in., że nie można traktować art. 26 ust. 4 p.z.p. jako „zamiennika” art. 26 ust. 3 i 26 ust. 3a p.z.p. i obchodzić przepisów poprzez uzupełnienie nazwane wyjaśnieniami, oraz wyrok KIO z dnia 21 listopada 2012 r., KIO 2483/12, gdzie podniesiono, że jedyną możliwością uzupełnienia oferty jest możliwość wskazana w art. 26 ust. 3 p.z.p., nie można uzupełniać oferty w wyniku wyjaśnień złożonych na podstawie art. 26 ust. 4 p.z.p.).

Z uwagi na to, że wezwanie w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p. opiera się na wątpliwościach, a nie na pewności co do zaistnienia stanu niezgodności z prawdą dokumentu, powinno być ono formułowane w sposób powściągliwy (zob. wyrok KIO z 14 lutego 2013 r., KIO 226/13). Wezwanie do wyjaśnień nie jest czynnością ostatecznie przesądzającą o losach wykonawcy w postępowaniu. To dopiero ocena złożonych wyjaśnień i dokumentów, jako bezpośrednio wpływająca na sytuację wykonawcy w postępowaniu i na wynik tego postępowania, jest tą czynnością, wobec której racjonalnie działający wykonawcy korzystają ze środków ochrony prawnej (zob. wyrok KIO z 20 maja 2016 r., KIO 780/16). Zamawiający może wezwać wykonawcę do wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p. wielokrotnie w odniesieniu do tego samego dokumentu (zob. Wiktorowska E., Skubiszak-Kalinowska I., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Lex 2017, uwagi do art. 26).

Wezwanie partnera prywatnego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p. partner prywatny partner prywatny czy przedstawić wyjaśnienia? złożenie wyjaśnień niezłożenie wyjaśnień otrzymanie wezwania do złożenia wyjaśnień analiza wezwania podmiot publiczny podmiot publiczny badanie wyjaśnień wykluczenie partnera prywatnego badanie oferty lub wniosku wezwanie do uzupełnienia dokumentów czy dokumenty wymagają wyjaśnień? jaki jest wybrany krok podmiotu publicznego? podjęcie decyzji co do dalszych kroków czy wyjaśnienia są wystarczające? badanie oferty lub wniosku odebranie stanowiska wykonawcy otrzymanie dokumentów wraz z ofertą lub wnioskiem odrzucenie oferty badanie dokumentów wezwanie do złożenia wyjaśnień nie tak nie tak tak nie

Krok: otrzymanie dokumentów wraz z ofertą lub wnioskiem

Zgodnie z art. 26 ust. 1 p.z.p., podmiot publiczny przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa lub przekracza tzw. progi unijne wzywa partnera prywatnego, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p.

Jeżeli zamówienie jest o wartości mniejszej od tzw. progów unijnych, podmiot publiczny może wezwać partnera prywatnego, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p. Partner prywatny w odpowiedzi na wezwanie podmiotu publicznego przedstawia dokumenty.

Krok: badanie dokumentów

W przypadku niejasności, czy też wewnętrznej sprzeczności w przedłożonych przez partnera prywatnego dokumentach potwierdzających spełnianie przez niego warunków, czy to o charakterze podmiotowym, w tym dokumentów składanych na potwierdzenie braku występowania przesłanek skutkujących koniecznością wykluczenia partnera prywatnego z postępowania, czy też o charakterze przedmiotowym, podmiot publiczny ma możliwość, a często i obowiązek, wezwać partnera prywatnego do wyjaśnień w celu ustalenia rzeczywistego brzmienia złożonych w nich oświadczeń.

Zrozumiałe jest, że wezwanie w takim przypadku, skoro opiera się na wątpliwościach, a nie na pewności co do zaistnienia stanu niezgodności z prawdą dokumentu, powinno być formułowane w sposób powściągliwy (zob. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 lutego 2013 r., KIO 226/13).