Bochentyn Adam, Wezwanie do udziału w czynności

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 11 maja 2014 r.
Autorzy:

Wezwanie do udziału w czynności

Wezwanie do udziału w czynności

Wezwanie do udziału w czynności

Wezwanie do udziału w czynnościach jest czynnością procesową organu o charakterze technicznym. Wezwanie wywołuje skutki prawne przez fakty. Wezwanym do udziału w czynnościach może być każdy uczestnik postępowania, każdy podmiot, który może dostarczyć niezbędnych wiadomości o faktach koniecznych dla przebiegu postępowania lub załatwienia sprawy (por. J. Borkowski (w:) Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011, s. 266). Wezwanie stanowi władczą ingerencję w prawa lub obowiązki wezwanego. Ma charakter pomocniczy i bez skutecznego jego przeprowadzenia nie będzie możliwe podejmowanie czynności zasadniczych dla załatwienia sprawy.

Wezwanie do udziału w czynności osoba wzywana osobiście pełnomocnik osoba wzywana osobiście pełnomocnik przyjęcie wezwania stawienie się na wezwanie stawienie się na wezwanie przyjęcie wezwania organ organ wezwanie pełnomocnika dokonanie czynności wezwanie osoby zwrot kosztów pomoc prawna czy charakter czynności wymaga osobistego udziału? konieczność wezwania do udziału w czynności czy osoba wzywana ma pełnomocnika? ustalenie miejsca pobytu czy są przeszkody do wezwania? dokonanie czynności w miejscu pobytu nie tak nie tak innej gminie w gminie lub w gminie sąsiedniej nie ma

Krok: konieczność wezwania do udziału w czynności

Organ może wzywać osoby do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień lub zeznań osobiście, przez pełnomocnika, na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego, jeśli jest to niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy bądź dla wykonania czynności urzędowych.

Krok: czy osoba wzywana ma pełnomocnika?

Pełnomocnikiem może być tylko osoba fizyczna, która ma zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnik nie musi posiadać żadnych kwalifikacji fachowych ani doświadczenia zawodowego.

W przypadku udzielenia przez osobę wzywaną pełnomocnictwa pełnomocnik dołącza do akt administracyjnych jego oryginał lub urzędowo poświadczony jego odpis. W sytuacji, gdy odpis pełnomocnictwa (lub innego dokumentu wykazującego umocowanie) został sporządzony w formie dokumentu elektronicznego, jego uwierzytelnienie powinno zostać dokonane przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 235, ze zm.).

Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy i doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego pełnomocnictwa.