Bochentyn Adam, Wezwanie do udziału w czynności
Wezwanie do udziału w czynności
Wezwanie do udziału w czynności
Wezwanie do udziału w czynności
Wezwanie do udziału w czynnościach jest czynnością procesową organu o charakterze technicznym. Wezwanie wywołuje skutki prawne przez fakty. Wezwanym do udziału w czynnościach może być każdy uczestnik postępowania, każdy podmiot, który może dostarczyć niezbędnych wiadomości o faktach koniecznych dla przebiegu postępowania lub załatwienia sprawy (por. J. Borkowski (w:) Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, B. Adamiak, J. Borkowski, Warszawa 2011, s. 266). Wezwanie stanowi władczą ingerencję w prawa lub obowiązki wezwanego. Ma charakter pomocniczy i bez skutecznego jego przeprowadzenia nie będzie możliwe podejmowanie czynności zasadniczych dla załatwienia sprawy.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: konieczność wezwania do udziału w czynności
Organ może wzywać osoby do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień lub zeznań osobiście, przez pełnomocnika, na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego, jeśli jest to niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy bądź dla wykonania czynności urzędowych.
Krok: czy osoba wzywana ma pełnomocnika?
Pełnomocnikiem może być tylko osoba fizyczna, która ma zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnik nie musi posiadać żadnych kwalifikacji fachowych ani doświadczenia zawodowego.
W przypadku udzielenia przez osobę wzywaną pełnomocnictwa pełnomocnik dołącza do akt administracyjnych jego oryginał lub urzędowo poświadczony jego odpis. W sytuacji, gdy odpis pełnomocnictwa (lub innego dokumentu wykazującego umocowanie) został sporządzony w formie dokumentu elektronicznego, jego uwierzytelnienie powinno zostać dokonane przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 235, ze zm.).
Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy i doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego pełnomocnictwa.