Krywan Tomasz, Warunki dokonywania przez JST korekt rozliczeń VAT za okresy rozliczeniowe sprzed przejścia na centralizację
Warunki dokonywania przez JST korekt rozliczeń VAT za okresy rozliczeniowe sprzed przejścia na centralizację
Warunki dokonywania przez JST korekt rozliczeń VAT za okresy rozliczeniowe sprzed przejścia na centralizację
Warunki dokonywania przez JST korekt rozliczeń VAT za okresy rozliczeniowe sprzed przejścia na centralizację
Procedura pozwala ustalić warunki dokonania korekt rozliczeń VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego za okresy sprzed przejścia na scentralizowany model rozliczania VAT.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: jednostka samorządu terytorialnego zamierza dokonać korekty rozliczeń VAT za okres lub okresy sprzed przejścia na scentralizowany model rozliczania VAT
W art. 11 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280) - dalej u.s.z.r., są zawarte warunki dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego korekt rozliczeń VAT za okresy rozliczeniowe, upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania tego podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Zależnie od przypadku, istnieje jeden lub cztery warunki dokonywania takich korekt.
Krok: czy korekta jest dokonywana w związku z wyrokiem TSUE?
Liczba warunków dokonywania korekt rozliczeń VAT za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania tego podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi zależy od tego, czy korekty te związane są z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r., C-276/14. W wyroku tym Trybunał orzekł, że „podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności”.