Kaczorowska-Kossowska Iwona, Uzyskiwanie i ewidencja punktów edukacyjnych przez lekarzy i lekarzy dentystów

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2014 r. do: 30 kwietnia 2017 r.
Autorzy:

Uzyskiwanie i ewidencja punktów edukacyjnych przez lekarzy i lekarzy dentystów

Uzyskiwanie i ewidencja punktów edukacyjnych przez lekarzy i lekarzy dentystów

Uzyskiwanie i ewidencja punktów edukacyjnych przez lekarzy i lekarzy dentystów

Procedura opisuje szczegółowe zasady postępowania lekarzy i lekarzy dentystów przy ewidencjonowaniu i rozliczaniu punktów edukacyjnych.

Uzyskiwanie i ewidencja punktów edukacyjnych przez lekarzy i lekarzy dentystów rada lekarska rada lekarska potwierdzenie przez okręgową radę lekarską dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego odnotowanie niedopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego możliwe działania odebranie dokumentów lekarz lekarz okresy rozliczeniowe obowiązek doskonalenia zawodowego sposoby realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego punkty przyznawane z tytułu podejmowania poszczególnych form aktywności zawodowej ewidencja punktów doskonalenia zawodowego dostarczenie dokumentów potwierdzających dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego

Krok: obowiązek doskonalenia zawodowego

Jednym z podstawowych obowiązków osoby wykonującej zawód lekarza lub lekarza dentysty na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jest utrzymywanie aktywności zawodowej oraz doskonalenie zawodowe, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego. Stanowi o tym art. 18 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 277, poz. 1634 z późn. zm.) - dalej u.z.l.l.d.

Obowiązek ten dotyczy bez wyjątku wszystkich lekarzy i lekarzy dentystów wpisanych do rejestrów właściwych okręgowych izb lekarskich, nie obejmuje on natomiast lekarzy stażystów (między innymi z tej przyczyny, że celem stażu jest właśnie doskonalenie zawodowe). Przepisy dotyczą również lekarzy, którzy bez zrzeczenia prawa wykonywania zawodu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonują swój zawód za granicą kraju.

Lekarz, który uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego, zdobywa za te aktywności tzw. „punkty szkoleniowe”. Potwierdzenie aktywności zawodowej następuje poprzez uzyskiwanie odpowiedniej liczby punktów edukacyjnych, obliczonych w ustalonych okresach rozliczeniowych.

Kwestie sposobów dopełniania obowiązku doskonalenia zawodowego, ilości punktów przyznawanych za poszczególne aktywności, limity punktów i rozliczania punktów szkoleniowych reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326) - dalej r.d.z.l.

Więcej o realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego w procedurach:

– Samodzielne formy kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów ,

– Zorganizowane formy kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.

Krok: sposoby realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego

Lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego poprzez:

1) realizowanie programu specjalizacji lub umiejętności;

2) udział w kursie medycznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji lub nabywanej umiejętności lub w kursie medycznym, realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej;

3) odbycie praktyki klinicznej w krajowym lub zagranicznym ośrodku specjalistycznym;

4) udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;

5) udział w posiedzeniu oddziału stowarzyszenia działającego jako „kolegium specjalistów” albo „lekarskie towarzystwo naukowe”, zwane dalej „towarzystwem naukowym”;

6) udział w szkoleniu wewnętrznym organizowanym przez zakład opieki zdrowotnej, w którym lekarz udziela świadczeń zdrowotnych, lub przez grupę lekarzy;

7) wykłady lub doniesienia w formie ustnej lub plakatowej na kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym;

8) udział w programie edukacyjnym opartym o zadania testowe, akredytowanym przez towarzystwo naukowe lub kolegium specjalistów lub w programie edukacyjnym, realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej;

9) uzyskanie stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora - w zakresie nauk medycznych;

10) napisanie i opublikowanie fachowej książki medycznej, artykułu w fachowym, recenzowanym czasopiśmie lub edukacyjnego programu multimedialnego;

11) napisanie i opublikowanie książki, artykułu lub programu multimedialnego o charakterze popularnonaukowym;

12) przetłumaczenie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w książce, artykułu w fachowym czasopiśmie medycznym lub edukacyjnego programu multimedialnego;

13) kierowanie specjalizacją lekarzy lub nabywaniem przez lekarzy umiejętności;

14) prowadzenie szkolenia lekarzy stażystów;

15) indywidualną prenumeratę fachowego czasopisma medycznego indeksowanego przez filadelfijski Instytut Informacji Naukowej lub Index Copernicus;

16) przynależność do kolegium specjalistów lub towarzystwa naukowego.

– § 3 r.d.z.l.

Z tytułu podejmowania wymienionych form aktywności zawodowej lekarzowi przyznawane są punkty szkoleniowe. Ilość punktów przyznanych za każdą formę doskonalenia zawodowego określa załącznik nr 3 do r.d.z.l. Załącznik ten wskazuje również maksymalną ilość punktów, które lekarz może otrzymać z tytułu wybranych sposobów doskonalenia zawodowego.

Więcej o formach realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego w procedurach:

– Samodzielne formy kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów ;

– Zorganizowane formy kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.