Kubiak Marcin, Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu tymczasowego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 19 września 2020 r.
Autorzy:

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu tymczasowego

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu tymczasowego

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu tymczasowego

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 7 p.b. nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce - w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu.

W wyniku nowelizacji prawa budowlanego, ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz. U. z 2016 r. poz. 2255), został wydłużony termin czasowego użytkowania tymczasowego obiektu budowlanego do 180 dni (ze 120 dni) oraz została wprowadzona prawna możliwość dalszego użytkowania obiektu, na podstawie pozwolenia na budowę (art. 37a p.b.), którego to rozwiązania wcześniej ustawodawca nie przewidywał. Co istotne dla osoby chcącej uzyskać pozwolenie na budowę, w przypadku złożenia wniosku ustawodawca zezwolił na powstrzymanie się od rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce tymczasowego obiektu budowlanego.

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę dla obiektu postawionego jako tymczasowy pozwoli na dalsze, legalne użytkowanie tego obiektu.

Tymczasowy obiekt budowlany został zdefiniowany jako obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe, przenośne wolno stojące maszty antenowe (art. 3 pkt 5 p.b.). W definicji określono zatem dwa rodzaje tymczasowych obiektów budowlanych:

1) obiekty budowlane przeznaczone do użytkowania w okresie krótszym od ich trwałości technicznej, przewidziane do przeniesienia w inne miejsce lub do rozbiórki,

2) obiekty budowlane niepołączone trwale z gruntem.

Cecha tymczasowości wynika w tym względzie z cech konstrukcyjnych, trwałości materiałów oraz technologii czy też projektu obiektu budowlanego (W. Piątek [w:] Prawo budowlane. Komentarz, pod red. A. Glinieckiego, wyd. 3, Warszawa 2016, s. 58, nb. 9). Cecha „trwałego związania z gruntem” sprowadza się do posadowienia obiektu na tyle trwale, by zapewnić mu stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym, mogącym go zniszczyć lub spowodować przesunięcie czy przemieszczenie na inne miejsce. O tym, czy obiekt jest trwale związany z gruntem, nie decyduje metoda i sposób związania z gruntem, ale to, czy wielkość konkretnego urządzenia, jego konstrukcja, przeznaczenie i względy bezpieczeństwa wymagają takiego trwałego związania z gruntem (wyrok NSA z 7 października 2015 r., II OSK 293/14, i wskazane tam orzecznictwo).

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu tymczasowego inwestor inwestor rozpoczęcie budowy analiza korzyści wniosek o wydanie decyzji rozbiórka lub przeniesienie potrzebny niepotrzebny

Krok: rozpoczęcie budowy

W art. 37a p.b. jednoznacznie określono, że znaczenie ma data rozpoczęcia budowy określona w zgłoszeniu. W ten sposób ustawodawca uniemożliwił nadużywanie uprawnienia wynikającego z art. 37a ust. 2 p.b. poprzez deklarowanie dowolnego dnia rozpoczęcia budowy przez inwestora, w celu wykazania, że termin 180 dni jeszcze nie upłynął.

Ustawodawca określił w art. 3 pkt 6 p.b., że „budową” jest także wykonywanie obiektu budowlanego. Wykonywanie obiektu w określonym miejscu w rozumieniu art. 3 pkt 6 p.b. może zatem polegać na usytuowaniu obiektu, którego konstrukcja została wykonana poza miejscem budowy, na dostarczeniu obiektu oraz jego postawieniu na gruncie, z ewentualnym wykonaniem pewnych przystosowawczych robót budowlanych (por. wyrok WSA w Gdańsku z 7 września 2016 r., II SA/Gd 49/16, i wskazane tam orzecznictwo). Zwrot „rozpoczęcie budowy” nie może być interpretowany w znaczeniu potocznym.

Krok: analiza korzyści

Od inwestora zależy, czy zdecyduje się wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Co ważne, nie wolno organowi administracji architektoniczno-budowlanej przyjąć zgłoszenia budowy tymczasowego obiektu budowlanego pod warunkiem, że inwestor nie wystąpi później z wnioskiem o pozwolenie na budowę.