Gruszecki Krzysztof, Utworzenie parku krajobrazowego
Utworzenie parku krajobrazowego
Utworzenie parku krajobrazowego
Utworzenie parku krajobrazowego
Park krajobrazowy jest jedną z form ochrony przyrody. Zasady jego tworzenia, powiększania obszaru, jak również jego likwidacji zostały określone w art. 16 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134) - dalej u.o.p.
Krok: (!) wystąpienie z wnioskiem o utworzenie lub powiększenie obszaru parku krajobrazowego
Zgodnie z art. 16 ust. 4d u.o.p. utworzenie parku krajobrazowego lub powiększenie jego obszaru (z wyłączeniem likwidacji parku krajobrazowego) może nastąpić z inicjatywy i na wniosek rady gminy, na obszarze której park krajobrazowy miałby być utworzony lub powiększony.
Inicjatywa podjęcia uchwały w sprawie utworzenia lub powiększenia parku krajobrazowego (oraz jego likwidacji) przysługuje oczywiście również sejmikowi województwa, który może kierować się propozycjami innych podmiotów w powyższym zakresie.
Brak określenia wymagań formalnych wniosku
Ustawodawca nie określił żadnych wymagań formalnych, jakim powinien odpowiadać wniosek rady gminy w sprawie utworzenia lub powiększenia parku krajobrazowego.
Uwzględniając fakt, że uprawnienie do złożenia wniosku zostało przyznane radzie gminy, należy stwierdzić, iż w tym zakresie znaczenie będą miały rozwiązania wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), a tym samym powinien on być poprzedzony podjęciem stosownej uchwały. Należy wskazać, że jeżeli rada gminy nie podjęłaby przedmiotowej uchwały, to taki wniosek powinien zostać uznany za niespełniający wymagań formalnych (por. K. Gruszecki, komentarz do art. 16 [w:] Ustawa o ochronie przyrody. Komentarz, Warszawa 2017).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: (!) odebranie wniosku
Ustawodawca, w celu przyspieszenia rozpatrywania składanych przez radę gminy wniosków, w art. 16 ust. 4d u.o.p. zdyscyplinował sejmik województwa do rozpatrzenia ich w terminie 3-miesięcznym od dnia otrzymania wniosku przez sejmik właściwego województwa.
Ustawodawca nie określił następstw przekroczenia przez sejmik województwa 3-miesięcznego terminu na rozpatrzenie wniosku rady gminy.
Należy uznać, że termin wskazany w art. 16 ust. 4e u.o.p. jest terminem instrukcyjnym. Jego przekroczenie może jednak być uznane za bezczynność organu administracji, która może skutkować wniesieniem skargi na bezczynność z zachowaniem reguł wynikających z art. 52 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 718).