Kosiorek Aleksandra, Usunięcie lub zmiana kwalifikacji świadczeniodawcy w systemie podstawowego zabezpieczenia szpitalnego - procedura odwoławcza

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 września 2020 r.
Autorzy:

Usunięcie lub zmiana kwalifikacji świadczeniodawcy w systemie podstawowego zabezpieczenia szpitalnego - procedura odwoławcza

Usunięcie lub zmiana kwalifikacji świadczeniodawcy w systemie podstawowego zabezpieczenia szpitalnego - procedura odwoławcza

Usunięcie lub zmiana kwalifikacji świadczeniodawcy w systemie podstawowego zabezpieczenia szpitalnego - procedura odwoławcza

Zgodnie z art. 95n ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1398) Prezes NFZ ogłasza na terenie danego województwa wykaz świadczeniodawców, którzy zostali zakwalifikowani do tzw. sieci szpitali. W celu zakwalifikowania się do sieci szpitali świadczeniodawca powinien spełniać określone warunki. W przypadku stwierdzenia, że świadczeniodawca nie spełnił ustawowych warunków, już po ogłoszeniu wykazu, Prezes NFZ jest uprawniony do dokonania zmian w wykazie poprzez usunięcie lub zmianę kwalifikacji danego świadczeniodawcy. Świadczeniodawca dysponuje jednak środkami prawnymi pozwalającymi na odwołanie się od takich zmian w wykazie. Celem niniejszego schematu jest szczegółowe przedstawienie przedmiotowej procedury odwoławczej.

Usunięcie lub zmiana kwalifikacji świadczeniodawcy w systemie podstawowego zabezpieczenia szpitalnego - procedura odwoławcza Minister właściwy do spraw zdrowa Minister właściwy do spraw zdrowa umorzenie postępowania uchylenie jaką decyzję może podjąć Minister właściwy do spraw zdrowa? utrzymanie w mocy utrzymanie w mocy umorzenie postępowania jaką decyzję może podjąć Minister właściwy do spraw zdrowa? uchylenie prezes NFZ lub minister właściwy do spraw zdrowia prezes NFZ lub minister właściwy do spraw zdrowia rozpatrzenie odwołania odebranie odwołania odebranie odwołania rozpatrzenie odwołania Prezes NFZ Prezes NFZ wysłanie decyzji wysłanie decyzji decyzja odmowna decyzja uwzględniająca jaką decyzję może podjąć Prezes? Prezes NFZ lub minister właściwy do spraw zdrowia Prezes NFZ lub minister właściwy do spraw zdrowia rozpatrzenie protestu odebranie protestu świadczeniodawca świadczeniodawca akceptacja co może zrobić świadczeniodawca? co może zrobić świadczeniodawca? odebranie decyzji odebranie decyzji wysłanie odwołania odwołanie akceptacja wysłanie odwołania odwołanie wysłanie protestu przygotowanie protestu informacja o zmianach w wykazie

Krok: informacja o zmianach w wykazie

W przypadkach:

1) niezawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na okres kwalifikacji do danego poziomu systemu zabezpieczenia w terminie do dnia 30 czerwca albo

2) stwierdzenia niespełniania przez świadczeniodawcę kryteriów kwalifikacji do systemu zabezpieczenia lub do danego poziomu systemu zabezpieczenia po ogłoszeniu wykazu lub

3) niewłaściwego wskazania profili systemu zabezpieczenia, zakresów lub rodzajów

– Prezes NFZ dokonuje odpowiedniej zmiany w tym wykazie, polegającej na usunięciu świadczeniodawcy z wykazu, kwalifikacji do innego poziomu zabezpieczenia lub wskazania profili systemu zabezpieczenia, zakresów lub rodzajów, w ramach których może on udzielać świadczeń opieki zdrowotnej w systemie zabezpieczenia. W takich przypadkach prawem do złożenia środka odwoławczego w zakresie zmian w wykazie, w postaci protestu, dysponuje:

1) świadczeniodawca posiadający w dniu ogłoszenia wykazu umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, dotyczącą udzielania świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego w trybie hospitalizacji albo

2) świadczeniodawca, którego dotyczy wystąpienie Prezesa NFZ o wydanie opinii przez Ministra Zdrowia w zakresie zakwalifikowania placówki do sieci szpitali, pomimo niespełnienia warunków.

Krok: przygotowanie protestu

Protest zawiera:

1) oznaczenie organu, do którego wnosi się protest;

2) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu wnoszącego protest oraz jego numer KRS albo numer REGON;

3) oznaczenie siedziby podmiotu wnoszącego protest;

4) wskazanie przedmiotu protestu wraz z uzasadnieniem;

5) podpis osoby upoważnionej do wniesienia protestu.