Wiktorowska Ewa, Ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane
Ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane
Ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane
Ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane
Zamawiający powinien pamiętać, że zgodnie z art. 5b p.z.p. nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy:
1) łączyć zamówień, które odrębnie udzielane wymagają zastosowania odrębnych przepisów ustawy;
2) dzielić zamówienia, na odrębne zamówienia, w celu uniknięcia łącznego szacowania ich wartości.
Dotyczy to np. zamówień na roboty budowlane i łączenia z nimi zamówień na dostawy, które nie są niezbędne do wykonania robót budowlanych. Wartość zamówienia, którego przedmiotem są roboty budowlane powinna zostać obliczona zgodnie z zasadami określonymi w art. 33 p.z.p. w zależności od tego, z jakim rodzajem zamówienia na roboty budowlane zamawiający ma do czynienia. Zgodnie z art. 33 ust. 2 p.z.p. przy obliczaniu wartości zamówienia na roboty budowlane zamawiający uwzględnia także wartość dostaw i usług oddanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy, ale tylko wtedy, gdy są one niezbędne do wykonania tych robót budowlanych. Podobnie jak dotychczas zamawiający związany będzie przepisami art. 2 pkt 8 p.z.p. oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego.
Natomiast obliczając wartość zamówienia, zamawiający powinien stosować metodologię obliczania wartości zamówienia określoną w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym. Delegację do wydania tego rozporządzenia znajdziemy w art. 33 ust. 3 p.z.p.
Zmiany odnośnie sposobu szacowania wartości zamówienia publicznego na roboty budowlane wprowadzone nowelizacją ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. jakkolwiek nieznaczne, wprowadzają aspekt ocenny po stronie zamawiającego. Wynika to z nowego brzmienia art. 33 ust. 2 p.z.p., który wskazuje, że przy obliczaniu wartości zamówienia na roboty budowlane uwzględnione winny być także wartości dostaw i usług oddanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy, z tym zastrzeżeniem, że muszą być one niezbędne (w ocenie zamawiającego) do wykonania tych robót budowlanych.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: opracowanie opisu przedmiotu zamówienia
Po zakończeniu czynności związanych z opracowaniem opisu przedmiotu zamówienia, dokonanego czy to w formie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania oraz odbioru robót budowlanych, czy też za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego, zamawiający powinien wybrać sposób obliczenia wartości zamówienia, który będzie zgodny z rodzajem zamówienia na roboty budowlane.
Krok: ustalenie rodzaju robót budowlanych
Zamawiający w pierwszej kolejności powinien ustalić, z jakim rodzajem robót budowlanych ma do czynienia, aby wybrać prawidłowy sposób oszacowania wartości tego zamówienia.
Zamawiający w trakcie weryfikacji, jaki rodzaj zamówienia stanowi sporządzony przez niego przedmiot zamówienia winien określić go jako jeden z następujących rodzajów:
– wykonanie robót budowlanych,
– zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych,
– realizacja obiektu za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami zamawiającego.