Niewiadomski Zygmunt, Ustalenie organu właściwego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji planowanego przedsięwzięcia (decyzji środowiskowej)
Ustalenie organu właściwego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji planowanego przedsięwzięcia (decyzji środowiskowej)
Ustalenie organu właściwego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji planowanego przedsięwzięcia (decyzji środowiskowej)
Ustalenie organu właściwego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji planowanego przedsięwzięcia (decyzji środowiskowej)
Prawidłowe ustalenie właściwości organu administracji publicznej w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu prawnego (K. Gruszecki, Komentarz do art. 75 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Lex 2013).
Organy administracyjne zobligowane są przestrzegać swojej właściwości w sprawie z urzędu. Czynią to na każdym etapie postępowania (vide: teza postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lipca 2001 r., I SA 2110/00, LEX nr 54128).
Badanie właściwości jakiegokolwiek organu administracyjnego w sprawie należy zacząć od ustalenia właściwości rzeczowej (merytorycznej). Zasada praworządności nie dopuszcza jednocześnie właściwości dwóch organów administracji publicznej w tej samej sprawie (tezy 1 i 2 postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 maja 2013 r., II FW 2/13, LEX nr 1318879). Skutkiem naruszenia właściwości organu administracyjnego jest nieważność rozstrzygnięcia zapadłego w danej sprawie (teza wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, z dnia 21 maja 2013 r., II SA/Rz 160/13, LEX nr 1340435).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: przystąpienie do ustalenia organu właściwego w sprawie wydania decyzji środowiskowej
Obowiązek ustalenia organu właściwego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanego przedsięwzięcia obciąża z mocy prawa organ administracyjny.
Krok: czy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach obejmuje, co najmniej dwa przedsięwzięcia realizowane w ramach jednego zamierzenia inwestycyjnego, dla których właściwe rzeczowo są co najmniej dwa organy, w tym regionalny dyrektor ochrony środowiska?
Przez pojęcie „przedsięwzięcia” rozumie się zamierzenie budowlane lub inną ingerencję w środowisko polegającą na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin; przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się, jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty. (vide art. 3 ust. 1 pkt 13 u.o.i.ś.)
Ustawodawca nie definiuje pojęcia „zamierzenie budowlane”. „Zgodnie z Uniwersalnym słownikiem języka polskiego PWN pod określeniem „zamierzenie” należy rozumieć „wytknięty cel działania, zadanie, które ktoś zamierza wykonać; zamiar, projekt” (www.usjp.pwn.pl). Zamierzeniem budowlanym będzie zatem zadanie, zamiar, projekt polegający np. na budowie budynku mieszkalnego, urządzenia budowlanego, sieci, a także centrum handlowego czy też osiedla mieszkalnego składającego się z kilku budynków lub obiektów budowlanych.” (A. Kosicki w Prawo budowlane. Komentarz aktualizowany, A. Plucińska-Filipowicz (red.), M. Wierzbowski (red.), komentarz do art. 33, LEX/el. 2016).