Karkowska Dorota, Ustalenie odszkodowania lub zadośćuczynienia po uprawomocnieniu się orzeczenia o ustaleniu zdarzenia medycznego
Ustalenie odszkodowania lub zadośćuczynienia po uprawomocnieniu się orzeczenia o ustaleniu zdarzenia medycznego
Ustalenie odszkodowania lub zadośćuczynienia po uprawomocnieniu się orzeczenia o ustaleniu zdarzenia medycznego
Ustalenie odszkodowania lub zadośćuczynienia po uprawomocnieniu się orzeczenia o ustaleniu zdarzenia medycznego
Prawomocne orzeczenie o ustaleniu zdarzenia medycznego stanowi podstawę do podjęcia czynności zmierzających do zaspokojenia roszczeń wnioskodawcy o odszkodowanie lub zadośćuczynienie pieniężne od szpitala lub ubezpieczyciela. Innymi słowy, takie orzeczenie stanowi podstawę uruchomienia procedur egzekucyjnych przed wojewódzką komisją. Procedury egzekucyjne są podejmowane wobec podmiotu leczniczego prowadzącego szpital albo wobec ubezpieczyciela, jeżeli dany podmiot leczniczy posiada umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności za zdarzenia medyczne i taka ochrona ubezpieczeniowa obejmuje zdarzenie, o którym mowa w orzeczeniu komisji.
Krok: czy szpital lub ubezpieczyciel zakwestionowali kwotę świadczenia żądanego przez wnioskodawcę?
Ustalenie czy podmiot leczniczy prowadzący szpital lub ubezpieczyciel mają prawo do przedłożenia wnioskodawcy propozycji dla wnioskodawcy odszkodowania lub zadośćuczynienia po uprawomocnieniu się orzeczenia.
Możemy tu mieć do czynienia z dwoma sytuacjami:
1) Pierwsza sytuacja, to stwierdzenie braku uprawnienia podmiotu leczniczego prowadzącego szpital lub ubezpieczyciela do przedstawienia propozycji odszkodowania lub zadośćuczynienia - w przypadku niezakwestionowania wysokości świadczenia żądanego przez wnioskodawcę.
2) Druga sytuacja, to stwierdzenie uprawnienia podmiotu leczniczego prowadzącego szpital lub ubezpieczyciela do przedstawienia propozycji świadczenia (odszkodowania lub zadośćuczynienia) wnioskodawcy - w przypadku zakwestionowania wysokości świadczenia żądanego przez wnioskodawcę.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: uprawnienie do przedstawienia propozycji świadczenia (odszkodowania lub zadośćuczynienia)
Zgodnie z art. 67k ust. 2 i 10 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 159 z późn. zm.) - dalej u.p.p. - szpital albo ubezpieczyciel mają prawo do przedstawienia podmiotowi składającemu wniosek propozycji odszkodowania i zadośćuczynienia, ale tylko wówczas, gdy podmiot zakwestionował kwotę świadczenia żądanego przez wnioskodawcę w trybie art. 67d ust. 6 u.p.p., tzn. w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego.
Propozycję świadczenia (odszkodowania lub zadośćuczynienia) podmiot składa w terminie 30 dni od dnia:
1. otrzymania zawiadomienia o upływie terminu do zaskarżenia orzeczenia wydanego przez pierwszy skład orzekający;
2. doręczenia orzeczenia wojewódzkiej komisji o zdarzeniu medycznym wydanego w wyniku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Termin 30-dniowy na przedstawienie propozycji świadczenia jest terminem ustawowym, po upływie którego podmiot leczniczy prowadzący szpital albo ubezpieczyciel tracą uprawnienie do złożenia propozycji świadczenia. Ustawową konsekwencją nieprzedstawienia propozycji świadczenia we wskazanym powyżej terminie jest obowiązek zapłaty świadczenia (odszkodowania i zadośćuczynienia) w wysokości wskazanej we wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego.
Podmiot leczniczy albo ubezpieczyciel przedstawia propozycję świadczenia za pośrednictwem wojewódzkiej komisji. Podmiot leczniczy lub ubezpieczyciel powinien przekazać propozycję komisji, a następnie komisja przedkłada otrzymaną propozycję wnioskodawcy.
Natomiast gdyby podmiot zobowiązany do przedstawienia propozycji świadczenia złożył tę propozycję bezpośrednio wnioskodawcy, bez pośrednictwa wojewódzkiej komisji, wówczas uniemożliwiłoby to komisji podjęcie właściwych, ustawowych czynności zmierzających do zakończenia procedur wykonawczych wobec orzeczenia o ustaleniu zdarzenia medycznego.