Sieńko Agnieszka, Ustalenie obowiązku prowadzenia procedury konkursowej ze względu na wartość zamówienia (subkontrakty)

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2021 r.
Autorzy:

Ustalenie obowiązku prowadzenia procedury konkursowej ze względu na wartość zamówienia (subkontrakty)

Ustalenie obowiązku prowadzenia procedury konkursowej ze względu na wartość zamówienia (subkontrakty)

Ustalenie obowiązku prowadzenia procedury konkursowej ze względu na wartość zamówienia (subkontrakty)

Procedura opisuje tryb ustalenia, czy podmiot obowiązany do stosowania procedury konkursowej przy udzielaniu zamówienia na udzielanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie musi prowadzić konkurs ze względu na szacunkową wartość zamówienia.

Ustalenie obowiązku prowadzenia procedury konkursowej ze względu na wartość zamówienia (subkontrakty) podmiot leczniczy kierownik podmiot leczniczy kierownik decyzja o udzieleniu zamówienia na udzielanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie oszacowanie wartości zamówienia czy wartość zamówienia przekracza kwotę 30.000 euro ustalenie obowiązku prowadzenia postępowania konkursowego ustalenie, że podmiot nie ma obowiązku prowadzenia postępowania konkursowego tak Nie

Krok: decyzja o udzieleniu zamówienia na udzielanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie

Stosownie do treści art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 633) - dalej u.dz.l., podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy z 11.09.2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25), zwany dalej "udzielającym zamówienia", może udzielić zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych, zwanego dalej "zamówieniem", podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny, zwanym dalej "przyjmującym zamówienie". Należy zważyć, że przedmiot zamówienia nie może wykraczać poza rodzaj działalności leczniczej lub zakres świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez przyjmującego zamówienie, zgodnie z wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Ustawodawca posługuje się pojęciem podmiotu leczniczego, nie zaś podmiotu wykonującego działalność leczniczą, co oznacza, że praktyki zawodowe są wyłączone spod trybu art. 26 u.dz.l. Naturalnie wyłączenie obejmuje praktyki zawodowe tylko z roli udzielającego zamówienie. Jest to związane z charakterem tych podmiotów gospodarczych. Tytułem przykładu można wskazać na art. 53 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1731, z późn. zm.), który stanowi wprost, że lekarz wykonujący indywidualną praktykę lekarską, indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską, indywidualną praktykę lekarską lub indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską w miejscu wezwania może zatrudniać osoby niebędące lekarzami do wykonywania czynności pomocniczych (współpracy). Ustawodawca zatem w ustawie korporacyjnej wyłączył możliwość udzielenia zamówienia na świadczenia zdrowotne przez praktyki zawodowe. Praktyki zawodowe mogą przyjmować zamówienie na udzielanie świadczeń zdrowotnych, czyli występować w konkursie w roli oferentów i uzyskać zamówienie.

Krok: oszacowanie wartości zamówienia

Zgodnie z ustawą o działalności leczniczej, nie każdy podmiot ma obowiązek prowadzenia konkursu na udzielanie świadczeń zdrowotnych, a jedynie taki, który spełnia przesłanki z art. 4 oraz art. 5 u.p.z.p. Mimo spełniania przez udzielającego zamówienie wzmiankowanych przesłanek ustawa nie wymaga obligatoryjnego prowadzenia konkursu w przypadku, gdy szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza 30.000 euro. Wartość zamówienia, zgodnie z przepisem art. 26 ust. 4a u.dz.l. określa się zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 2 p.z.p.

WAŻNE: na podstawie art. 26a u.dz.l. można skatalogować zasady ustalania wartości przedmiotu zamówienia poprzez określenie, że szacunkowa wartość przedmiotu zamówienia:

1. przyjmuje się w wartości netto, czyli bez podatku VAT (art. 26a ust. 1 u.dz.l.);

2. nie może być dzielona celem określania wartości upoważniającej do rezygnacji z trybu konkursu (zamówienia jednorodzajowe muszą być liczone do wspólnej wartości). Ważne jest wskazanie, że cytowany przepis nie zakazuje dzielenia zamówienia w ogóle, zakazuje dzielenia w celu uniknięcia trybu konkursowego;

3. jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna udzielającego zamówienia posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego udzielającego zamówienia posiadające samodzielność finansową;

4. powtarzającego się okresowo jest określana jako łączna wartość zamówień tego samego rodzaju

1) udzielonych w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku obrotowym, z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych świadczeń zdrowotnych oraz prognozowanego na dany rok średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, albo

2) których udzielający zamówienia zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po udzieleniu pierwszego świadczenia;

5. musi być ustalona nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli jednak po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, udzielający zamówienia przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia dokonuje zmiany wartości zamówienia.