Wiktorowska Ewa, Ustalenie, czy zachodzą przesłanki zawarcia umowy o zamówienie publiczne z pominięciem okresu „stand still”

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 28 lipca 2016 r. do: 31 grudnia 2020 r.
Autorzy:

Ustalenie, czy zachodzą przesłanki zawarcia umowy o zamówienie publiczne z pominięciem okresu „stand still”

Ustalenie, czy zachodzą przesłanki zawarcia umowy o zamówienie publiczne z pominięciem okresu „stand still”

Ustalenie, czy zachodzą przesłanki zawarcia umowy o zamówienie publiczne z pominięciem okresu „stand still”

Pojęcie „stand still”, do którego odwołuje się art. 94 ust. 1 p.z.p., oznacza minimalny okres zawieszenia dopuszczalności zawarcia umowy po zawiadomieniu wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty. Ustawodawca w nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. dokonał zmian w zakresie zasad obliczania okresu stand still, a w szczególności w zakresie okoliczności, których wystąpienie skutkować będzie tym, że zamawiający nie będzie zobligowany do jego przestrzegania. Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego przed upływem odpowiedniego wskazanego w ustawie terminu skutkuje powstaniem zagrożenia, że umowa może podlegać unieważnieniu, o ile nie występują okoliczności, o których mowa w art. 94 ust. 2 p.z.p.

Ustalenie, czy zachodzą przesłanki zawarcia umowy o zamówienie publiczne z pominięciem okresu „stand still” zamawiający zamawiający złożono tylko jedną ofertę zastosowanie negocjacji bez ogłoszenia, dynamicznego systemu zakupów albo umowy ramowej wartość zamówienia jest poniżej progów zawarcie umowy z pominięciem okresu „stand still” dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty ustalenie czy zachodzą przesłanki, by nie czekać na upływ okresu „stand still” jaką przesłankę ustalono? oczekiwanie na upływ okresu „stand still” zachodzą nie zachodzą

Krok: dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty

Zgodnie z regulacją zawartą w ustawie - Prawo zamówień publicznych zamawiający nie może zawrzeć umowy do czasu ogłoszenia orzeczenia przez Izbę. Jednak art. 94 p.z.p. zawiera minimalny okres zawieszenia dopuszczalności zawarcia umowy po zawiadomieniu wykonawców o wyborze oferty najkorzystniejszej („stand still”).

Krok: ustalenie czy zachodzą przesłanki, by nie czekać na upływ okresu „stand still”

Ustawodawca przewidział wyjątki, kiedy stosowanie zasady „stand still” byłoby bezcelowe. Do wyjątków tych należą:

a) w przypadku trybu przetargu nieograniczonego złożono tylko jedną ofertę,

b) w przypadku trybu przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego złożono tylko jedną ofertę oraz w przypadku wykluczenia wykonawcy upłynął termin do wniesienia odwołania na tę czynność lub w następstwie jego wniesienia Izba ogłosiła wyrok lub postanowienie kończące postępowanie odwoławcze; lub

2) umowa dotyczy zamówienia udzielanego w trybie negocjacji bez ogłoszenia, w ramach dynamicznego systemu zakupów albo na podstawie umowy ramowej; lub

w postępowaniach poniżej tzw. „progów unijnych” upłynął termin na wniesienie odwołania, na czynności wskazane w art. 180 ust. 2 p.z.p. lub w następstwie jego wniesienia KIO ogłosiła wyrok lub postanowienie kończące postępowanie odwoławcze.