Krywan Tomasz, Usługi nadawcze - pojęcie

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2015 r.
Autorzy:

Usługi nadawcze - pojęcie

Usługi nadawcze - pojęcie

Usługi nadawcze - pojęcie

Procedura pozwala ustalić, czy świadczona usługa jest usługą nadawczą w rozumieniu VAT.

Usługi nadawcze - pojęcie podatnik podatnik świadczona usługa jest usługą nadawczą w rozumieniu VAT świadczona usługa nie jest usługą nadawczą w rozumieniu VAT świadczona jest usługa czy usługa jest usługą zawierającą treści audio i audiowizualne powszechnie udostępniane przez dostawcę usług medialnych i objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną, przeznaczone do jednoczesnego słuchania lub oglądania zgodnie z zaplanowanym programem? czy usługa należy do jednej z usług wyłączonych spod uznania za usługi nadawcze? tak nie tak nie

Krok: świadczona jest usługa

Wśród przepisów VAT można odnaleźć szereg przepisów dotyczących usług nadawczych (np. przepisy określające szczególny sposób powstawania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia tych usług czy przepisy określające szczególne procedury mające zastosowanie m.in. przy świadczeniu usług nadawczych). Do końca 2014 r. pojęcie tych usług nie było przepisami VAT zdefiniowane. Zmieniło się to z dniem 1 stycznia 2015 r., kiedy został dodany art. 2 pkt 25b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., który określa obowiązującą na gruncie VAT definicję usług nadawczych.

Krok: czy usługa jest usługą zawierającą treści audio i audiowizualne powszechnie udostępniane przez dostawcę usług medialnych i objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną, przeznaczone do jednoczesnego słuchania lub oglądania zgodnie z zaplanowanym programem?

Jak stanowi art. 2 pkt 25b u.p.t.u., przez usługi nadawcze rozumie się usługi nadawcze, o których mowa w art. 6b rozporządzenia wykonawczego Rady Unii Europejskiej z dnia 15 marca 2011 r. nr 282/2010 (Dz. Urz. UE L 2011 r. Nr 77, poz. 1 z późn. zm.) - dalej r.w.r. Usługami nadawczymi są zatem usługi zawierające treści audio i audiowizualne, takie jak programy radiowe lub telewizyjne dostarczane za pośrednictwem sieci komunikacyjnych, powszechnie udostępniane przez dostawcę usług medialnych i objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną, przeznaczone do jednoczesnego słuchania lub oglądania zgodnie z zaplanowanym programem (zob. art. 6b ust. 1 r.w.r.). W szczególności - jak wynika z art. 6b ust. 2 r.w.r. - usługami nadawczymi są:

1) programy radiowe lub telewizyjne transmitowane lub retransmitowane za pośrednictwem sieci radiowej lub telewizyjnej;

2) programy radiowe lub telewizyjne rozpowszechniane za pośrednictwem Internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), jeżeli są nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pośrednictwem sieci radiowej lub telewizyjnej.