Dauter Bogusław, Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 31 maja 2019 r.
Autorzy:

Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego

Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego

Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego

Umorzenie postępowania oznacza przerwanie i zakończenie postępowania z powodu zaistnienia w jego toku zdarzeń, które uniemożliwiają osiągnięcie jego celu, albo powodują, że dokonanie przez sąd administracyjny kontroli zaskarżonego aktu lub czynności staje się zbędne lub niedopuszczalne (zob. T. Woś, w: T. Woś /red./, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2011, s. 737). Przyczyną umorzenia może być jedynie zdarzenie zaszłe w toku rozpoznawania skargi (jego wystąpienie przed wszczęciem postępowania powinno skutkować odrzuceniem skargi).

Instytucja ta dotyczy jedynie pism wszczynających postępowanie w sprawie, nie ma natomiast zastosowania do wniosków w sprawach wpadkowych, np. o przyznanie prawa pomocy czy wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu (zob. zob. B. Dauter, Metodyka pracy sędziego sądu administracyjnego, Warszawa 2012, s. 214).

Postanowienie o umorzeniu postępowania jest orzeczeniem kończącym postępowanie w sprawie, ale nie rozstrzygającym sprawy co do istoty. Ma charakter deklaratoryjny, nie korzysta z powagi rzeczy osądzonej, a co za tym idzie, nie jest przeszkodą ponownego rozpoznania sprawy, jeżeli strona wystąpi ze stosownym żądaniem. (zob. T. Woś, jw., s. 741).

Stosownie do art. 193 oraz art. 197 § 2 p.p.s.a., instytucja umorzenia postępowania znajduje odpowiednie zastosowanie w postępowaniu kasacyjnym i zażaleniowym.

Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego sąd skład orzekający sąd skład orzekający brak wniosku o podjęcie zawieszonego postępowania dalsze postępowanie w sprawie inne przyczyny czy osoba, której interesu prawnego dotyczy wynik postępowania zgłasza swój udział w sprawie? zawieszenie postępowania czy przedmiot postępowania odnosi się wyłącznie do praw i obowiązków ściśle związanych z osobą zmarłego? skuteczne cofnięcie skargi postępowanie mediacyjne śmierć strony brak następcy prawnego strony, która utraciła zdolność sądową umorzenie postępowania tak nie tak nie

Krok: skuteczne cofnięcie skargi

Krok: śmierć strony

1. Śmierć strony należy udokumentować odpisem aktu zgonu dołączonym do akt. Jeżeli o śmierci strony sąd uzyskuje informację np. ze zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki poleconej wypełnionego przez listonosza, przewodniczący wydziału zwraca się do odpowiedniego urzędu stanu cywilnego o nadesłanie odpisu aktu zgonu.

2. Śmierć strony czasowo uniemożliwia prawidłowe prowadzenie postępowania i w zależności od przedmiotu sprawy (ustalenia, czy przedmiot postępowania odnosi się wyłącznie do praw i obowiązków ściśle związanych z osobą zmarłego) obliguje sąd do umorzenia lub zawieszenia postępowania.