Przybysz Piotr, Ujawnianie danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 15 listopada 2023 r.
Autor:

Ujawnianie danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

Ujawnianie danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

Ujawnianie danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

Celem utworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych jest udostępnianie zainteresowanym podmiotom informacji mających istotne znaczenie dla oceny wiarygodności płatniczej i stanu wypłacalności kontrahenta, ograniczonych jednakże do danych dotyczących zaległości pieniężnych o charakterze publicznoprawnym, takich jak zobowiązania podatkowe, kary administracyjne, należności celne czy grzywny. Rejestr Należności Publicznoprawnych jest rejestrem komplementarnym wobec Rejestru Dłużników Niewypłacalnych funkcjonującego na podstawie ustawy z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Jego działalność nie stanowi powielenia działalności biur informacji gospodarczej działających na podstawie ustawy z 9.04.2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, ponieważ biura informacji gospodarczej prowadzą rejestry obejmujące tylko zobowiązania cywilnoprawne, o których informacje do biura przekazali wierzyciele.

Wpis do Rejestru Należności Publicznoprawnych pełni również funkcję dodatkowej sankcji skłaniającej zobowiązanego do wykonania obowiązku.

Prowadzenie Rejestru Należności Publicznoprawnych należy do zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (art. 18a § 1 u.p.e.a.). Minister właściwy do spraw finansów publicznych może wyznaczyć, w drodze rozporządzenia, inny organ Krajowej Administracji Skarbowej do prowadzenia rejestru, mając na względzie konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania tego rejestru oraz sprawność procesów wymiany informacji (art. 18a § 2 u.p.e.a.). Minister Finansów rozporządzeniem z 30.05.2018 r. w sprawie wyznaczenia organu Krajowej Administracji Skarbowej do prowadzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1123), które weszło w życie z dniem 13.06.2018 r., wyznaczył Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie do prowadzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych.

Ujawnianie danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych organ prowadzący rejestr organ prowadzący rejestr nieujawnienie danych i powiadomienie wierzyciela o niezgodności danych stwierdzenie dokonania wpisu danych do rejestru ujawnienie danych w rejestrze czy wprowadzone dane dotyczące zobowiązanego są zgodne z danymi zawartymi w innych rejestrach? czy należności przewyższają kwotę 5000 zł? odstąpienie od ujawnienia danych w rejestrze zobowiązany zobowiązany uzyskanie informacji o wprowadzeniu danych do systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzony rejestr niepodejmowanie działań wniesienie sprzeciwu otrzymanie zawiadomienia o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze rozważenie możliwości działania wierzyciel wierzyciel czy jest wymagane doręczenie zobowiązanemu zawiadomienia o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze? wprowadzenie danych do rejestru doręczenie zobowiązanemu zawiadomienia o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze czy należność wynika z decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, które jest ostateczne, ale nieprawomocne? otrzymanie zawiadomienia o niezgodności danych dotyczących zobowiązanego czy wierzyciel jest jednostką samorządu terytorialnego? czy zobowiązanemu doręczono zawiadomienie o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze? odstąpienie od wprowadzenia danych do rejestru oczekiwanie na prawomocność zaskarżonej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia czy należność wynika z podstawy prawnej wskazanej w art. 18b § 1 u.p.e.a.? przystąpienie do badania istnienia podstaw do wprowadzenia danych do rejestru oczekiwanie na upływ 30 dni od dnia doręczenia zobowiązanemu zawiadomienia czy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego wyraził zgodę na wprowadzenie danych do rejestru? sprawdzenie zgodności danych zobowiązanego z danymi zawartymi w innych rejestrach możliwy dalszy przebieg procedury tak nie zawiadomienie zawiadomienie tak nie tak nie nie tak tak nie nie tak tak nie tak nie utrzymano podstawę nałożenia należności pieniężnej upadła podstawa nałożenia należności pieniężnej

Krok: przystąpienie do badania istnienia podstaw do wprowadzenia danych do rejestru

Wierzyciel będący naczelnikiem urzędu skarbowego albo jednostką samorządu terytorialnego wprowadza do Rejestru Należności Publicznoprawnych informacje o należnych temu wierzycielowi niektórych należnościach pieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej. Działania w tym zakresie są podejmowane przez wierzyciela z urzędu.

Krok: czy wierzyciel jest jednostką samorządu terytorialnego?

Ustawa wprowadza w pewnym zakresie szczególne rozwiązania w odniesieniu do możliwości wprowadzania do rejestru danych dotyczących należności pieniężnych, dla których wierzycielem jest jednostka samorządu terytorialnego.