Kaczorowska-Kossowska Iwona, Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności - telemedycyna

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 12 grudnia 2015 r. do: 10 maja 2017 r.
Autor:

Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności - telemedycyna

Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności - telemedycyna

Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności - telemedycyna

Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1991) wprowadziła do ustawy o działalności leczniczej i ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty regulacje dopuszczające możliwość wykonywania działalności leczniczej także za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Zmiana ta powoduje, że w świetle prawa zdalny kontakt pacjenta z lekarzem traci charakter nieformalnej pogawędki, staje się zaś pełnoprawnym świadczeniem zdrowotnym wymagającym odpowiedniego odzwierciedlenia w dokumentacji medycznej.

Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności - telemedycyna lekarz lekarz wypełnienie dokumentacji medycznej poinformowanie pacjenta o konieczności osobistego zgłoszenia się ustalenie tożsamości pacjenta przeprowadzenie wywiadu ocena możliwości udzielenia świadczenia bez osobistego badania pacjenta udzielenie świadczenia pacjent pacjent zwrócenie się o udzielenie świadczenia tak nie

Krok: zwrócenie się o udzielenie świadczenia

Przepisy nie określają szczegółowo form zdalnego komunikowania się z pacjentem w celu udzielenia świadczenia zdrowotnego, mówiąc ogólnie o udzielaniu ich za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Do najczęstszych przypadków będą więc należały zapewne konsultacje telefoniczne, kontakt przez komunikator internetowy typu Skype, przesyłanie przez pacjentów pytań drogą mailową.

Krok: udzielenie świadczenia

Udzielanie świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności wymaga, tak samo jak udzielenie świadczenia osobiście, zgody pacjenta, do której mają zastosowanie zasady określone w art. 17 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 159 z późn. zm.) - dalej u.p.p. Z uwagi na specyfikę świadczeń udzielanych bez osobistego kontaktu z pacjentem w większości przypadków będzie tu miała zastosowanie sytuacja opisana w art. 17 ust. 4 u.p.p., zgodnie z którym zgoda oraz sprzeciw mogą być wyrażone ustnie albo poprzez takie zachowanie pacjenta, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się proponowanym przez lekarza czynnościom albo brak takiej woli. Z punktu widzenia prawa nie można jednak wykluczyć także i konieczności uzyskania zgody w formie pisemnej, która ma zastosowanie w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta (art. 18 u.p.p.).

Zgodnie zaś z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. poz. 2069) oświadczenie o zgodzie na udzielenie świadczenia może być złożone w postaci elektronicznej za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 636 z późn. zm.).