Niewiadomski Zygmunt, Uchylenie zakazów obwiązujących na obszarze parku narodowego w związku z realizacją inwestycji liniowej
Uchylenie zakazów obwiązujących na obszarze parku narodowego w związku z realizacją inwestycji liniowej
Uchylenie zakazów obwiązujących na obszarze parku narodowego w związku z realizacją inwestycji liniowej
Uchylenie zakazów obwiązujących na obszarze parku narodowego w związku z realizacją inwestycji liniowej
Ustawodawca znacząco ogranicza możliwość inwestowania na obszarze parku narodowego formułując szereg zakazów w tej kwestii (art. 15 ust. 1 u.o.p.). De facto zasadę, na obszarze parku narodowego, stanowi zakaz inwestowania poza sytuacjami enumeratywnie wskazanymi w przepisie art. 15 ust. 2 u.o.p. Ustawa dopuszcza uchylenie zakazów uniemożliwiających realizację inwestycji liniowych (m.in. dróg) na obszarze parku narodowego dając możliwość uzyskania zezwolenia na uchylenie zakazów obowiązujących na terenie tej obszarowej formy ochrony przyrody. Podstawę prawną stanowi art. 15 ust. 3 pkt 2 u.o.p. „(…)należy zwrócić uwagę na to, że decyzje administracyjne wydawane na tej podstawie prawnej będą miały charakter uznaniowy. Wskazuje na to posłużenie się przez ustawodawcę sformułowaniem "może" (M. Mincer, Uznanie administracyjne, Toruń 1983, s. 81). Konsekwencją przyjęcia takiego rozwiązania jest przyznanie organowi administracji wyboru w zakresie udzielenia zwolnienia lub nie. Oczywiście uznanie to nie będzie miało charakteru dowolnego, zostało bowiem ograniczone koniecznością realizacji jednego z celów określonych w art. 15 ust. 3 u.o.p. Dodatkowo ograniczenia te określone zostały w art. 107 k.p.a., który stanowi, że każda decyzja powinna zawierać m.in. uzasadnienie faktyczne, jak i prawne.” (K. Gruszecki, Ustawa o ochronie przyrody. Komentarz, komentarz do art. 15, wyd. III, LEX 2013).
Możliwość uzyskania zezwolenia na uchylenie zakazów obowiązujących na obszarze parku narodowego obwarowana jest konieczności kumulatywnego spełnienia przesłanek określonych w art. 15 ust. 3 pkt 2 u.o.p.
Ustawodawca różnicuje procedurę uzyskania zezwolenia na uchylenie zakazów obowiązujących na obszarze parku narodowego w zależności od kategorii planowanego przedsięwzięcia. Dla inwestycji liniowych celu publicznego przewidzianych do realizacji w ramach przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których została przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko zezwolenie zastępuje się uzgodnieniem z ministrem właściwym do spraw środowiska warunków realizacji przedsięwzięcia na podstawie art. 77 ust. 1 pkt 1a u.o.i.ś.
Krok: planowanie realizacji inwestycji na terenie rezerwatu przyrody
Park narodowy jest jedną z obszarowych form ochrony przyrody przewidzianą przez przepisy ustawy o ochronie przyrody. Zważywszy, iż celem jaki przyświeca utworzeniu parku narodowego jest ochrona obszarów szczególnie cennych przyrodniczo, możliwość ingerencji człowieka, w tym inwestowanie na tych terenach jest znacząco ograniczone. Ustawodawca ustanawia szereg zakazów obowiązujących na obszarze parku (art. 15 ust. 1 u.o.p.).
Krok: czy inwestycja liniowa celu publicznego realizowana jest w ramach przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego przeprowadzono ooś
Pojęcie „przedsięwzięcia” definiuje art. 3 ust. 1 pkt 13 u.o.i.ś. Artykuł 3 w ust. 1 pkt 8 u.o.i.ś. definiuje pojęcie oceny oddziaływania na środowisko. Artykuł 3 pkt 3a p.b. definiuje pojęcie „obiekt liniowy”, natomiast przepis art. 2 pkt 5 u.p.z.p. definiuje pojęcie „inwestycji celu publicznego".
Obowiązek przeprowadzenia OOŚ przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko wynika wprost z przepisów prawa, tj. z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397) - dalej r.p.m.z.o.ś., które wymienia w § 2 przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Dla tych przedsięwzięć obligatoryjnie przeprowadzana jest OOŚ planowanego przedsięwzięcia. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ) dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji środowiskowej, uwzględniając łącznie uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 u.o.i.ś. i równocześnie określając zakres raportu (w sprawie rozumienia pojęcia „uwzględniając łącznie” zob. teza 1 wyroku WSA w Poznaniu z dnia 13 grudnia 2012 r., IV SA/Po 1065/12, LEX nr 1235417). Czynności organu zmierzające do ustalenia obowiązku przeprowadzenia OOŚ dotyczą przedsięwzięć wymienionych w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397) - dalej r.p.o.ś.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.