Izydorczyk Jacek, Tymczasowe aresztowanie na wniosek MTK

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.
Autor:

Tymczasowe aresztowanie na wniosek MTK

Tymczasowe aresztowanie na wniosek MTK

Tymczasowe aresztowanie na wniosek MTK

Powołany na podstawie tzw. Statutu Rzymskiego z 1998 r. - Międzynarodowy Trybunał Karny jest trybunałem (sądem) ustanowionym w celu ścigania i orzekania o najpoważniejsze zbrodnie rangi międzynarodowej, tj. ludobójstwo, zbrodnie przeciwko ludzkości, zbrodnie wojenne oraz (w przyszłości) zbrodnię agresji. Jest to przy tym instytucja o charakterze stałym i jest ona władna wykonywać jurysdykcję wobec osób, które dopuściły się ww. zbrodni. Trybunał ma przy tym charakter komplementarny w stosunku do krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych co oznacza, iż nie zastępuje krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości, lecz tylko je uzupełnia, gdy są niedostępne lub też nieefektywne. Siedzibą Trybunału jest Haga. Ustawą z dnia 8 października 2004 r. wprowadzono do Działu XIII k.p.k. nowy rozdział 66a, który w 2009 r. otrzymał oznaczenie 66e. Celem nowelizacji było uzupełnienie polskiego systemu procesowego o przepisy określające zasady współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym. Zgodnie z art. 88 Statutu Rzymskiego, jego sygnatariusze zobowiązani są do zapewnienia istnienia w wewnętrznym ustawodawstwie takich instytucji procesowych, które umożliwią realizowanie wszelkich form współpracy z MTK w zakresie ścigania i osądzania zbrodni podlegających jego jurysdykcji. Podstawową formą współpracy pomiędzy MTK a państwami stronami Statutu, w tym także Polską, są tzw. wnioski o współpracę składane w języku urzędowym adresata wniosku lub z załączonym tłumaczeniem wniosku na ten język. Znaczna część przepisów Statutu ma charakter samowykonalny, w związku z czym nie ma potrzeby przenoszenia ich bezpośrednio do polskich regulacji wewnętrznych. Wprowadzone w k.p.k. zmiany zobowiązują do współpracy z Trybunałem Karnym następujące organy: prokuratora, sąd okręgowy oraz Ministra Sprawiedliwości. Zasadniczy charakter tej współpracy jest odmienny od zasad współdziałania w zakresie Europejskiego Nakazu Aresztowania, ponieważ w szerokim zakresie wymaga pośrednictwa Ministra Sprawiedliwości. Ponadto choć nie zostało to wprost określone w przepisach należy założyć, że ze względu na charakter współpracy oraz rangę organów MTK i innych organów polskich wymienionych w przepisach, obowiązek współpracy w ramach prokuratury dotyczy szczebla prokuratury okręgowej. Na prokuratorze też spoczywać będzie większość z obowiązków wynikających ze współpracy z Trybunałem, mimo iż najważniejsze decyzje procesowe uzależnione będą od rozstrzygnięcia sądu. Zob. J. Izydorczyk, P. Wiliński, Międzynarodowy Trybunał Karny, Kraków 2004; J. Izydorczyk [w:] M. Królikowski, P. Wiliński, J. Izydorczyk, Podstawy prawa karnego międzynarodowego, Warszawa 2008, s. 363–394; J. Izydorczyk, Współpraca międzynarodowa w sprawach karnych, Edukacja Prawnicza 2009, nr 2 (104), s. 24–27; T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego oraz ustawa o świadku koronnym. Komentarz, Warszawa 2008, s. 1206–1351.

Zgodnie z art. 611j § 1 k.p.k. na wniosek MTK o tymczasowe aresztowanie lub o aresztowanie i dostarczenie osoby ściganej sąd stosuje tymczasowe aresztowanie. Takie tymczasowe aresztowanie, można uchylić lub zmienić na łagodniejszy środek zapobiegawczy w wypadkach określonych w Statucie MTK. Jednakże przepisów art. 257–259 k.p.k. nie stosuje się (tj. pierwszeństwo stosowania środka zapobiegawczego nieizolacyjnego, tzw. podstawy szczególne tymczasowego aresztowania oraz przesłanki negatywne względne stosowania tymczasowego aresztowania). 

Krok: nakaz aresztowania

Jak się przypomina w literaturze, przed wystąpieniem z wnioskiem Izba Przygotowawcza wydaje nakaz aresztowania, który jest podstawą do wniosku MTK o aresztowanie danej osoby w kraju wezwanym (art. 58 ust. 5 Statutu MTK). W konsekwencji w razie otrzymania takiego wniosku państwo wezwane także jest zobowiązane do zastosowania tymczasowego aresztowania przewidzianego w prawie wewnętrznym. Zob. T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego oraz ustawa o świadku koronnym. Komentarz, Warszawa 2008, s. 1339.

Tymczasowe aresztowanie na wniosek MTK sąd okręgowy sąd okręgowy postanowienie o zastosowaniu tymczasowego aresztowania posiedzenie w przedmiocie wniosku o tymczasowe aresztowanie otrzymanie wniosku o tymczasowe aresztowanie osoby ściganej możliwość zmiany lub uchylenia tymczasowego aresztowania na łagodniejszy środek Minister Sprawiedliwości Minister Sprawiedliwości przyjęcie wniosku przekazanie wniosku MTK MTK nakaz aresztowania wniosek o tymczasowe aresztowanie osoby ściganej

Krok: wniosek o tymczasowe aresztowanie osoby ściganej

W literaturze przypomina się także, że wniosek Trybunału o tymczasowe aresztowanie powinien zawierać opis osoby poszukiwanej umożliwiający jej identyfikację oraz przypuszczalne miejsce jej pobytu, a nadto zwięzłe wskazanie zbrodni, z powodu których jest ona poszukiwana, i faktów składających się na opis tych czynów, z datą i miejscem ich popełnienia, oraz wskazanie nakazu aresztowania i oświadczenie, ze wniosek o dostarczenie będzie przekazany odrębnie; wniosek ten można przekazać za pośrednictwem jakiegokolwiek środka przenoszącego treści w formie pisemnej. Zob. T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego oraz ustawa o świadku koronnym. Komentarz, Warszawa 2008, s. 1339.

Zobacz:

Wniosek MTK o współpracę, skierowany do organu RP.

Wniosek MTK do organu RP o dostarczenie osoby.