Goldiszewicz Agnieszka, Tworzenie spółki partnerskiej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 30 grudnia 2023 r.
Autorzy:

Tworzenie spółki partnerskiej

Tworzenie spółki partnerskiej

Tworzenie spółki partnerskiej

Procedura ma na celu wskazanie zasad tworzenia spółki partnerskiej w sposób pierwotny.

Tworzenie spółki partnerskiej sąd rejestrowy sąd rejestrowy wpis na podstawie postanowienia przekazanie danych do Centralnego Rejestru Podmiotów-Krajowej Ewidencji Podatników , krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, ministra właściwego do spraw automatyzacji możliwość zaskarżenia postanowienia uprawomocnienie postanowienia czy postanowienie zostało zaskarżone? uruchamianie procedury usuwania braków wydanie postanowienia kończącego postępowanie czy sąd rejestrowy odmówił dokonania wpisu? badanie materialne wniosku wydanie postanowienia konieczność złożenia nowego wniosku procedura usuwania braków czy zaszła okoliczność do wydania postanowienia kończącego postępowanie w sprawie? otrzymanie wniosku badanie formularzowe partnerzy partnerzy zaistnienie warunków do złożenia wniosku o wpis złożenie wniosku o wpis nie tak braki usunięto braków nie usunięto sph/ksh.a94.10b nie tak nie stwierdzono braków stwierdzono braki braki zostały usunięte braki nie zostały usunięte tak nie nie później niż w ciągu 7 dni wniosek zawiera braki wniosek spełnia wymogi

Krok: zaistnienie warunków do złożenia wniosku o wpis

Spółka partnerska może powstać w następstwie: jej zawiązania umową spółki, a następnie uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców albo też przekształcenia innej spółki w partnerską.

Pierwotne utworzenie spółki partnerskiej opiera się na trzech elementach: zawarciu umowy spółki, zgłoszeniu do sądu rejestrowego oraz rejestracji spółki.

Umowa spółki partnerskiej powinna być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności (art. 92 k.s.h.).

Na konieczne elementy umowy spółki partnerskiej wskazuje art. 91 k.s.h. Zgodnie z tym przepisem umowa spółki partnerskiej powinna zawierać:

1) określenie wolnego zawodu wykonywanego przez partnerów w ramach spółki,

2) przedmiot działalności spółki,

3) nazwiska i imiona partnerów, którzy ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki, w przypadku przewidzianym w art. 95 § 2 k.s.h.,

4) w przypadku, gdy spółkę reprezentują tylko niektórzy partnerzy, nazwiska i imiona tych partnerów,

5) firmę i siedzibę spółki,

6) czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,

7) określenie wkładów wnoszonych przez każdego partnera i ich wartość.

Treść wymogów z art. 91 k.s.h. odzwierciedla differentia specifica spółki partnerskiej (zob. szerzej A. Kidyba, Komentarz do art. 91 k.s.h., LEX/el. 2022).

Naruszenie treści art. 91 k.s.h., a więc pominięcie w umowie spółki niektórych elementów wskazanych w tym przepisie nie powoduje automatyzmu w postaci jej nieważności. Skutki te należy oceniać według art. 58 k.c. z uwzględnieniem art. 2 zd. 2 k.s.h. W związku z tym w przypadku stwierdzenia takich braków, sąd rejestrowy powinien wezwać wnioskodawcę do ich uzupełnienia (zob. D. Nowak, Wadliwa spółka partnerska, Warszawa 2010, s. 183 i n.).

W następstwie zawarcia umowy spółki dochodzi do zawiązania spółki. Spółka partnerska powstaje z chwilą wpisu do rejestru (art. 94 k.s.h.).

Konstrukcję przed wpisem do rejestru można nazwać mianem „przedspółki” partnerskiej, do której stosuje się odpowiednio przepisy o spółce cywilnej. Stosowanie innych przepisów byłoby bezzasadne wobec braku podmiotowości spółki, która przecież nie istnieje (A. Kidyba, Komentarz do art. 94 k.s.h., LEX/el. 2022; A. Kidyba, Handlowe spółki osobowe, Warszawa 2016, s. 194).

Krok: złożenie wniosku o wpis

Na podstawie art. 26 § 3 k.s.h. w zw. z art. 89 k.s.h. każdy z partnerów ma prawo i obowiązek zgłoszenia spółki partnerskiej do rejestru.

Zgodnie z art. 93 § 1 k.s.h. zgłoszenie spółki partnerskiej do sądu rejestrowego powinno zawierać:

1) firmę, siedzibę, adres spółki, nazwiska i imiona partnerów oraz ich adresy albo adresy do doręczeń albo adresy do doręczeń elektronicznych,

2) określenie wolnego zawodu wykonywanego przez partnerów w ramach spółki,

3) przedmiot działalności spółki,

4) nazwiska i imiona partnerów, którzy są uprawnieni do reprezentowania spółki; nie dotyczy to przypadku, gdy umowa spółki nie przewiduje ograniczeń prawa reprezentacji przez partnerów,

5) nazwiska i imiona prokurentów lub osób powołanych w skład zarządu,

6) nazwiska i imiona partnerów, którzy ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki, w przypadku przewidzianym w art. 95 § 2 k.s.h.

Do wniosku dołącza się:

a) dokumenty potwierdzające uprawnienia każdego partnera do wykonywania wolnego zawodu (na przykład wypis z listy radców prawnych).

b) umowę spółki;

c) listę partnerów (zawierającą ich nazwiska i imiona, określenie wolnego zawodu wykonywanego w spółce oraz adresy partnerów);

d) oświadczenia osób reprezentujących podmiot wpisany do Rejestru obejmujące zgodę na ich powołanie oraz ich adresy do doręczeń. Wymogu dołączenia oświadczenia obejmującego zgodę nie stosuje się, jeżeli wniosek o wpis jest podpisany przez osobę, która podlega wpisowi albo która udzieliła pełnomocnictwa do złożenia wniosku o wpis, albo której zgoda jest wyrażona w protokole z posiedzenia organu powołującego daną osobę lub w umowie spółki. Jeżeli adres do doręczeń tych osób znajduje się poza obszarem Unii Europejskiej, należy wskazać pełnomocnika do doręczeń w Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgłoszenia dokonuje się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (art. 19 ust. 2 u.k.r.s.). Jeżeli do wniosku należy dołączyć akt notarialny, którego wypis lub wyciąg został umieszczony w Repozytorium, wnioskodawca podaje we wniosku numer tego dokumentu w Repozytorium. Po zarejestrowaniu wniosku dokument, którego numer w Repozytorium został podany przez wnioskodawcę, jest automatycznie przekazywany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego z Repozytorium i dołączany do wniosku (art. 19d ust. 1 i 2 u.k.r.s.)

W obowiązującym stanie prawnym zrezygnowano z wymogu dołączania do wniosku o wpis spółki do rejestru dodatkowych wniosków i zgłoszeń identyfikacyjnych kierowanych do organów administracji państwowej (tj. RG-1, NIP-2, ZUS-ZPA). Przyjęto bowiem, że dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stanowią zasadniczy zbiór danych o podmiocie wpisywanym do Krajowego Rejestru Sądowego, Jednocześnie jest on podstawą do uzyskania wpisu w ewidencjach i rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej

Obowiązek dokonania samodzielnego zgłoszenia ograniczono jedynie do tzw. danych uzupełniających. Chodzi o takie informacje potrzebne urzędowi skarbowemu, Głównemu Urzędowi Statystycznemu, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, których nie ujawnia się w KRS i (lub) którymi podmiot nie dysponuje w momencie składania wniosku o wpis do tego rejestru, np. numer rachunku bankowego. Spółka powinna podać dane uzupełniające w zakresie wskazanym we właściwym formularzu identyfikacyjnym i zgłosić je jednemu organowi administracji publicznej - właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Powinno to nastąpić w terminie 21 dni od dnia wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 42 ust. 6a ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej; art. 5 ust. 2c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników).

Zakresem danych uzupełniających objęte są w przypadku:

a) urzędu skarbowego- skrócona firma, wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe (art. 5 ust. 2b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ;

b) głównego urzędu statystycznego - przewidywana liczba pracujących, forma własności na podstawie procentowego udziału własności w ogólnej wartości kapitału, powierzchnia ogólna gospodarstw rolnych i użytków rolnych, oraz dane kontaktowe: numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej, o ile podmiot takie posiada (art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej);

c) zakładu ubezpieczeń społecznych- nazwa skrócona płatnika, data powstania obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, wykaz rachunków bankowych, adres do korespondencji, adres prowadzenia działalności, w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich numer NIP (art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia 15 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych).