Skibińska Małgorzata, Świadczenie postojowe – osoby uprawnione i zasady nabywania
Świadczenie postojowe – osoby uprawnione i zasady nabywania
Świadczenie postojowe – osoby uprawnione i zasady nabywania
Świadczenie postojowe – osoby uprawnione i zasady nabywania
Osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, u których nastąpiło ograniczenie jej realizacji w następstwie COVID-19 oraz osoby, które zawarły umowę cywilnoprawą i umowa nie doszła do skutku lub nastąpiło ograniczenie jej realizacji w związku z przestojem w prowadzeniu działalności przez zlecającego w następstwie COVID-19, mogą wystąpić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wnioskiem o przyznanie świadczenia postojowego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: Przeanalizowanie uprawnień do świadczenia postojowego
Osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osobie wykonującej umowę agencyjną, umowę zlecenia, inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowę o dzieło, przysługuje świadczenie postojowe.
Krok: Wystąpienie przestoju w prowadzeniu działalności
Z przepisu art. 15zq u.s.r.c. wynika m.in., że świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia COVID-19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności, odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna. Przepisy nie precyzują, co należy rozumieć pod pojęciem „przestoju w prowadzeniu działalności”. Wydaje się jednak, że przestój w prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej, który jest przesłanką nabycia prawa do świadczenia postojowego, nie powinien być utożsamiany z definitywnym zaprzestaniem wykonywania tej działalności, uzasadniającym jej wykreślenie z CEIDG, ale z czasową przerwą lub istotnymi ograniczeniami w jej prowadzeniu będącymi następstwem COVID-19, np. czasowe zaprzestanie sprzedaży niektórych towarów lub usług, zamknięcie niektórych punktów sprzedaży.