Przybysz Piotr, Stwierdzenie uchybienia terminu do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 5 października 2021 r.
Autor:

Stwierdzenie uchybienia terminu do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania

Stwierdzenie uchybienia terminu do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania

Stwierdzenie uchybienia terminu do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania

Wniesienie skargi, wniosku lub innego podania jest z zasady dopuszczalne pod warunkiem dokonania tej czynności przed upływem terminu. Organ egzekucyjny jest uprawniony do badania, czy wnoszący skargę, wniosek lub inne podanie dochował terminu wyznaczonego dla dokonania danej czynności. W przypadku stwierdzenia, że termin nie został dochowany, organ egzekucyjny wydaje postanowienie o stwierdzeniu uchybienia terminu do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania. Postanowienie organu egzekucyjnego jest doręczane na zasadach określonych w art. 17c u.p.e.a. (zob. Zasady doręczania pism przez organ egzekucyjny). Na postanowienie to przysługuje zażalenie podmiotowi wnoszącemu skargę, wniosek lub inne podanie.

Kompetencja organu egzekucyjnego do stwierdzenia uchybienia terminu przysługuje temu organowi w odniesieniu do wszystkich skarg, wniosków i innych podań wnoszonych do organu egzekucyjnego lub za pośrednictwem organu egzekucyjnego do innego organu lub wierzyciela. Nie dotyczy ona natomiast skarg do sądu administracyjnego na postanowienia organu egzekucyjnego lub wierzyciela.

Krok: wniesienie skargi, wniosku lub innego podania

Zainteresowany podmiot, uprawniony do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania, wnosi je do organu egzekucyjnego lub za pośrednictwem organu egzekucyjnego do innego organu lub wierzyciela. Przepisy dotyczące poszczególnych rodzajów skarg, wniosków i innych podań określają, kto jest uprawniony do ich wnoszenia.

Skargi i wnioski w rozumieniu przepisów działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego są wnoszone do organu egzekucyjnego w sposób określony w art. 63 § 1 k.p.a., to jest na piśmie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania.

Podania wnoszone w sprawach unormowanych w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym są wnoszone w sposób określony w art. 63 § 1 k.p.a. stosowanym odpowiednio z mocy art. 18 u.p.e.a.

Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym może zastrzegać dla danego rodzaju podania określony sposób jego wnoszenia.

Stwierdzenie uchybienia terminu do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania organ odwoławczy organ odwoławczy postanowienie o nieuwzględnieniu zażalenia postanowienie o uwzględnieniu zażalenia badanie zasadności zażalenia otrzymanie zażalenia organ egzekucyjny organ egzekucyjny odebranie skargi, wniosku lub innego podania czy złożono wniosek o przywrócenie terminu? kontrola zachowania terminu do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania merytoryczne rozpoznanie skargi, wniosku lub innego podania upływ terminu do wniesienia zażalenia rozpatrzenie wniosku o przywrócenie terminu odstąpienie od merytorycznego rozpatrzenia skargi, wniosku lub innego podania otrzymanie zażalenia badanie terminowości wniesienia zażalenia postanowienie o uchybieniu terminu do wniesienia skargi, wniosku lub innego podania oczekiwanie na upływ terminu do wniesienia zażalenia postanowienie o uchybieniu terminu wniesienia zażalenia przekazanie zażalenia organowi odwoławczemu zainteresowany zainteresowany wniesienie zażalenia niepodejmowanie dalszych działań możliwe reakcje otrzymanie postanowienia o uchybieniu terminu wniesienie skargi, wniosku lub innego podania tak nie wniesione po terminie wniesione w terminie przywrócenie terminu nieprzywrócenie terminu po terminie w terminie niewnoszenie zażalenia wniesienie zażalenia zasadne niezasadne

Krok: odebranie skargi, wniosku lub innego podania

Organ egzekucyjny jest zobligowany do stworzenia warunków technicznych i organizacyjnych dla przyjmowania skarg, wniosków i innych podań na zasadach wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego.