Wilbrandt-Gotowicz Martyna, Środki zaskarżenia w sprawach dostępu do informacji publicznej
Środki zaskarżenia w sprawach dostępu do informacji publicznej
Środki zaskarżenia w sprawach dostępu do informacji publicznej
Środki zaskarżenia w sprawach dostępu do informacji publicznej
Środki zaskarżenia w sprawach dostępu do informacji publicznej nie mają jednolitego charakteru, a ich rodzaj zależny jest od sposobu rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Ponieważ odmowa udostępnienia informacji publicznej (w tym informacji przetworzonej) następuje w formie decyzji administracyjnej, do której w świetle art. 16 i 17 u.d.i.p. mają zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, w takim wypadku stronie służy odwołanie od decyzji (odpowiednio wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy), jak również skarga (sprzeciw) do sądu administracyjnego.
Udostępnienie informacji publicznej następuje natomiast w formie czynności materialno-technicznej, ewentualne kwestionowanie zupełności udzielonej informacji, czy jej adekwatności względem żądania wyrażonego we wniosku o udostępnienie informacji publicznej, nie jest zatem możliwe w formie odwołania czy wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. W tej sytuacji, analogicznie jak w przypadku nieudzielenia informacji w terminie (m.in. określonym w art. 13 u.d.i.p.), wobec braku decyzji odmownej, wnioskodawcy przysługiwać będzie skarga na bezczynność do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego (por. art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a.).
Warto wskazać, że od dnia 29 grudnia 2011 r. do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o udostępnianie informacji publicznej stosuje się na podstawie art. 21 u.d.i.p. przepisy ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi niezależnie od rodzaju podstawy odmowy udostępnienia informacji publicznej. W związku z powyższym, w przypadku decyzji odmawiającej udostępnienia informacji z powołaniem się na prywatność czy tajemnicę przedsiębiorcy nie przysługuje już prawo wniesienia powództwa do sądu powszechnego o udostępnienie takiej informacji, ponieważ kontrola legalności działania administracji także w tym zakresie powierzona została sądom administracyjnym (ewentualne wyjątki mogą przewidywać przepisy szczególne).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: rozpatrzenie wniosku o udostępnienie informacji publicznej
Doręczenie adresatowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej wymaga jego rozpoznania pod kątem realizacji zakresu podmiotowego i przedmiotowego trybu wnioskowego udostępniania informacji publicznej, a w razie ich spełniania - pod kątem występowania ewentualnych przesłanek odmowy udostępnienia informacji publicznej.
Krok: możliwe reakcje
W następstwie rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej adresat wniosku może, w zależności od okoliczności:
– wysłać wnioskodawcy powiadomienie związane z brakiem realizacji zakresu podmiotowego lub przedmiotowego trybu wnioskowego udostępnienia informacji publicznej;
– udostępnić informację w postaci zanonimizowanej albo niezanonimizowanej;
– wydać decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej (w tym informacji przetworzonej);
– wydać decyzję o umorzeniu postępowania o udzielenie informacji.
W praktyce zdarza się również brak reakcji w postaci stosownego powiadomienia, udostępnienia informacji publicznej czy wydania decyzji odmownej.
Co istotne, postępowanie zmierzające w kierunku udostępnienia informacji publicznej nie toczy się w trybie kodeksowym, jednak gdy podmiot zobowiązany rozważa wydanie decyzji odmownej, do postępowania w tym przedmiocie mają zastosowanie przepisy k.p.a. (por. art. 16 i 17 u.d.i.p.).