Musiał Krzysztof J., Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r. do: 29 kwietnia 2018 r.
Autorzy:

Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy

Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy

Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy

Procedura ma na celu przedstawienie możliwości wniesienia sprzeciwu i czynności przy jego rozpatrywaniu.

Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy kontrolujący kontrolujący otrzymanie informacji otrzymanie zawiadomienia o wniesionym sprzeciwie organ podatkowy organ podatkowy postanowienie o kontynuowaniu czynności kontrolnych rozpatrzenie sprzeciwu zabezpieczenie dowodów rozpatrzenie sprzeciwu postanowienie utrzymujące kontynuowanie czynności rozpatrzenie zażalenia wstrzymanie czynności postanowienie o odstąpieniu od czynności kontrolnych postanowienie uchylające kontynuowanie czynności oczekiwanie na otrzymanie zażalenia otrzymanie sprzeciwu strona strona w terminie przygotowanie i złożenie zażalenia otrzymanie postanowienia w terminie otrzymanie postanowienia wniesienie sprzeciwu zawiadomienie kontrolującego po terminie po terminie otrzymanie postanowienia termin rozpatrzenia sprzeciwu (!) odmowa uznania  sprzeciwu uznanie sprzeciwu zaistnienie przesłanki do wniesienia sprzeciwu otrzymanie postanowienia termin rozpatrzenia zażalenia termin 3 dni pozytywne negatywne pozytywne negatywne termin 3 dni robocze termin 3 dni roboczych

Krok: zaistnienie przesłanki do wniesienia sprzeciwu

Sprzeciw przysługuje wyłącznie kontrolowanym przedsiębiorcom. Może dotyczyć sytuacji, gdy:

– nie zawiadomiono przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli (art. 79 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm. - dalej u.s.d.g.),

– kontrola jest wszczynana z uchybieniem terminu (art. 79 ust. 4 i 5 u.s.d.g.),

– zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli ma wady formalne (art. 79 ust. 6 u.s.d.g.),

– kontrolujący nie uzasadnili przyczyn braku zawiadomienia (art. 79 ust. 7 u.s.d.g.),

– wszczęto kontrolę, nie okazując legitymacji (art. 79a ust. 1 u.s.d.g.),

– nie doręczono w terminie upoważnienia po wszczęciu kontroli na legitymację (art. 79a ust. 1 u.s.d.g.),

– kontrolujący nie wykazali przesłanek pozwalających im wszcząć kontrolę na legitymację (art. 79a ust. 2 u.s.d.g.),

– nie wydano nowego upoważnienia po zmianie osób kontrolujących, zakresu lub miejsca kontroli (art. 79a ust. 5 u.s.d.g.),

– upoważnienie ma wady formalne (art. 79a ust. 6 u.s.d.g.),

– zakres kontroli wykracza poza zakres upoważnienia (art. 79a ust. 8 u.s.d.g.),

– wszczęto czynności bez zastępstwa podczas nieobecności kontrolowanego (art. 79a ust. 9 u.s.d.g.),

– nie poinformowano kontrolowanego o prawach przy wszczęciu kontroli na legitymację (art. 79b u.s.d.g.),

– prowadzono czynności bez kontrolowanego lub osoby upoważnionej (art. 80 ust. 1 u.s.d.g.),

– wszczęto kontrolę podczas trwania innej kontroli (art. 82 ust. 1 u.s.d.g.),

– przekroczono czas kontroli (art. 83 ust. 1 i 2 u.s.d.g.).

Wyjątek stanowią czynności związane z przeciwdziałaniem popełnieniu przestępstwa karnego skarbowego.

Krok: wniesienie sprzeciwu

Sprzeciw wnosi się na piśmie wraz z uzasadnieniem do organu podejmującego kontrolę.

Sprzeciw będzie skuteczny, jeśli został wniesiony w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ podatkowy (zob. procedura Kontrola podatkowa - wszczęcie kontroli) lub przekroczenia limitu czasu jej prowadzenia (zob. procedura Czas kontroli).

Termin na wniesienie sprzeciwu ma charakter procesowy (por. wyrok WSA w Łodzi z dnia 11 stycznia 2011 r., I SA/Łd 1261/10), w związku z tym podlega przywróceniu w oparciu o art. 58 § 1 k.p.a.