Paszkowski Artur, Sprawowanie nadzoru przez Ministra Zdrowia nad działalnością świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2014 r.
Autor:

Sprawowanie nadzoru przez Ministra Zdrowia nad działalnością świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia

Sprawowanie nadzoru przez Ministra Zdrowia nad działalnością świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia

Sprawowanie nadzoru przez Ministra Zdrowia nad działalnością świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia

Procedura opisuje zasady i tryb nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw zdrowia nad działalnością świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Sprawowanie nadzoru przez Ministra Zdrowia nad działalnością świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia świadczeniodawca świadczeniodawca przekazanie informacji o sposobie usunięcia nieprawidłowośc odebranie zaleceń / decyzji odebranie żądania udostępnienia informacji, dokumentów i wyjaśnień w związku z realizacją umowy z NFZ udostępnienie informacji, dokumentów i wyjaśnień MZ MZ możliwe działania czy nieprawidłowości zostały usunięte? odebranie informacji o sposobie usunięcia nieprawidłowości czy stwierdzono naruszenia prawa lub rażącego naruszenia interesu świadczeniobiorców? wydanie zaleceń decyzja o nałożeniu kary pieniężnej na świadczeniodawcę zakończenie nadzoru przekazanie zaleceń / decyzji rozwiązanie umowy możliwe działania nałożenie kary pieniężnej żądanie udostępnienia informacji, dokumentów i wyjaśnień w związku z realizacją umowy z NFZ odebranie informacji, dokumentów i wyjaśnień tak nie tak nie

Krok: żądanie udostępnienia informacji, dokumentów i wyjaśnień w związku z realizacją umowy z NFZ

Minister właściwy do spraw zdrowia sprawuje nadzór, stosując kryterium legalności, rzetelności i celowości, nad działalnością świadczeniodawców, w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia (art. 163 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z.

W ramach nadzoru minister właściwy do spraw zdrowia jest uprawniony w szczególności do żądania udostępnienia przez świadczeniodawcę wszelkich informacji, dokumentów i wyjaśnień, dotyczących realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (art. 165 ust. 1 pkt 3 u.ś.o.z.). Z uwagi na wskazany zakres semantyczny oraz nade wszystko cel prowadzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia nadzoru nad działalnością świadczeniodawcy, zasadnym wydaje się przyjęcie założenia, zgodnie z którym przez „wszelkie informacje, dokumenty i wyjaśnienia” rozumieć należy wszystkie utrwalone na nośnikach informacje zawierające oświadczenia woli bądź wiedzy, które stanowią dowód czegoś i mogą mieć znaczenie dla prowadzonego postępowania.

Minister właściwy do spraw zdrowia, w tym celu przedstawia pisemne żądanie udostępnienia przez świadczeniodawcę informacji, dokumentów i wyjaśnień oraz wskazuje termin jego wykonania (art. 165 ust. 2 u.ś.o.z.).

Krok: czy stwierdzono naruszenia prawa lub rażącego naruszenia interesu świadczeniobiorców?

Jako że zgodnie z art. 165 ust. 3 u.ś.o.z. wyłącznie w przypadku stwierdzenia przypadków naruszeń prawa lub interesu świadczeniobiorców minister właściwy do spraw zdrowia powiadamia świadczeniodawcę o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz wydaje zalecenia mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i dostosowanie działalności powiadamianego podmiotu do przepisów prawa, to przyjąć należy, iż w sytuacji odmiennej, tj. w razie, gdy minister właściwy do spraw zdrowia nie stwierdzi naruszenia prawa lub też interesu świadczeniobiorcy brak jest podstaw do wydawania decyzji administracyjnej. W takiej sytuacji przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie formalizują również sposobu ewentualnego informowania świadczeniodawcy o wynikach zakończonego postępowania.