Chajec Stanisław, Sprawdzenie wymogów formalnych wniosku o podział nieruchomości
Sprawdzenie wymogów formalnych wniosku o podział nieruchomości
Sprawdzenie wymogów formalnych wniosku o podział nieruchomości
Sprawdzenie wymogów formalnych wniosku o podział nieruchomości
Po ustaleniu swojej właściwości w sprawie organ przechodzi do sprawdzenia, czy wniosek o podział spełnia warunki formalne podania, określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Według przepisów kodeksu postępowania administracyjnego datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej (art. 61 § 3 k.p.a.) lub dzień wprowadzenia żądania do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej (art. 61 § 3a k.p.a.).
W orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że skutek wszczęcia postępowania administracyjnego wywołuje również wniesienie podania nieczyniącego zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa (art. 63 § 2–3a k.p.a.), o ile nie zajdą okoliczności wskazane w art. 61a § 1 k.p.a. Oznacza to, że czynności wymienione w art. 64 § 2 k.p.a. (wezwanie wnoszącego podanie do usunięcia jego braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, pouczenie go, że nieusunięcie tych braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania, lub pozostawienie podania bez rozpoznania) organ podejmuje w toku wszczętego już postępowania (uchwała NSA w składzie 7 sędziów z dnia 3 września 2013 r., I OPS 2/13, LEX nr 1356405).
Bez rozpoznania, bez uprzedniego wezwania pozostawia się podanie, w którym nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych (art. 64 § 1 k.p.a.). Nie ma wówczas bowiem możliwości skierowania wezwania do wnoszącego. Do usunięcia pozostałych braków zastosowanie ma przepis art. 64 § 2 k.p.a.
Wezwanie powinno mieć formę pisemną, wskazywać precyzyjnie braki, które wnoszący podanie powinien usunąć, określać termin na ich usunięcie (nie krótszy niż 7 dni), zawierać powołanie podstawy prawnej oraz pouczenie, że nieusunięcie braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
Forma pozostawienia podania bez rozpoznania nie została określona w przepisach k.p.a. W orzecznictwie wyjaśniono, że pozostawienie podania bez rozpoznania nie wymaga wydania decyzji (uchwała SN w składzie 7 sędziów z dnia 8 czerwca 2000 r., III ZP 11/00, LEX nr 40475). Może ono przybrać formę adnotacji zamieszczonej w aktach sprawy lub pisma wyjaśniającego stronie przyczyny pozostawienia podania bez rozpoznania.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: przystąpienie do sprawdzenia wymogów formalnych wniosku o podział nieruchomości
Badanie wymogów formalnych podania następuje w pierwszej fazie postępowania. Występowanie braków formalnych w podaniu stanowi przeszkodę w merytorycznym załatwieniu sprawy. Rozpatrzenie podania zawierającego braki formalne jest uznawane za rażące naruszenie prawa (zob. np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 lipca 2016 r., VIII SA/Wa 581/15, LEX nr 2097308 i wyrok WSA w Łodzi z dnia 9 września 2016 r., III SA/Łd 517/16, LEX nr 2120355).
Krok: sprawdzenie wymogów formalnych określonych w k.p.a.
Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres, żądanie oraz podpis.
Przepisy szczególne mogą zawierać dodatkowe wymagania, jakie powinny zawierać podania. W przypadku żądania dokonania podziału nieruchomości dodatkowe wymagania określają przepisy art. 97 ust. 1a i ust. 2 u.g.n.