Chajec Stanisław, Sprawdzenie kompletności zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 18 września 2020 r.
Autorzy:

Sprawdzenie kompletności zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania

Sprawdzenie kompletności zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania

Sprawdzenie kompletności zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania

Kompletność zgłoszenia jest podstawowym warunkiem dokonania prawnej oceny dopuszczalności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Tylko bowiem kompletne zgłoszenie, spełniające wymagania zawarte w przepisie art. 71 ust. 2 i 2a p.b., może stanowić podstawę do dalszej oceny, skupiającej się na badaniu dopuszczalności zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części (art. 71 ust. 5 p.b.). Elementy treści zgłoszenia i dokumenty, jakie inwestor ma obowiązek dołączyć do zgłoszenia, zostały wskazane w treści art. 71 ust. 2 i 2a p.b. W razie stwierdzenia niekompletności zgłoszenia organ nakłada na zgłaszającego obowiązek jego uzupełnienia o brakujące dokumenty. Nieuzupełnienie zgłoszenia stanowi podstawę do wniesienia sprzeciwu przez organ administracji architektoniczno-budowlanej.

Sprawdzenie kompletności zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania inwestor inwestor możliwe reakcje odebranie wezwania uzupełnienie braków zgłoszenia brak reakcji organ organ czy zgłoszenie jest kompletne? upływ terminu zgłoszenie jest kompletne nałożenie obowiązku uzupełnienia zgłoszenia wniesienie sprzeciwu sprawdzenie, czy dołączono oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane czy zamierzony sposób użytkowania zmienia warunki bezpieczeństwa pożarowego? sprawdzenie, czy dołączono zaświadczenie o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami planu miejscowego lub decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu sprawdzenie, czy dołączono ekspertyzę techniczną sprawdzenie, czy dołączono wymagane pozwolenia, uzgodnienia lub opinie, w szczególności decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach czy braki zgłoszenia zostały prawidłowo uzupełnione? odebranie uzupełnionego zgłoszenia przystąpienie do sprawdzenia kompletności zgłoszenia sprawdzenie, czy zgłoszenie spełnia wymagania co do treści sprawdzenie, czy określono dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania sprawdzenie, czy dołączono ekspertyzę rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych sprawdzenie, czy dołączono stosowny opis i rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego sprawdzenie, czy dołączono zwięzły opis techniczny możliwy przebieg postępowania nie tak zmienia nie zmienia tak nie

Krok: przystąpienie do sprawdzenia kompletności zgłoszenia

Postępowanie administracyjne w przypadku zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania ma charakter odmienny od „typowego” postępowania administracyjnego i dotyczy ona także zasad obowiązujących przy sprawdzeniu kompletności zgłoszenia. Badanie wymogów formalnych jest ograniczone do sprawdzenia, czy inwestor wskazał swój adres w zgłoszeniu. Jeżeli inwestor wskazał adres lub organ administracji architektoniczno-budowlanej ustalił adres na podstawie posiadanych danych, możliwe jest przystąpienie do kontroli kompletności zgłoszenia. Do usuwania braków zgłoszenia nie ma zastosowania tryb wynikający z art. 64 § 2 k.p.a. Obowiązek uzupełnienia zgłoszenia o brakujące dokumenty nakładany jest na zgłaszającego postanowieniem wydanym na podstawie art. 71 ust. 3 p.b. Konsekwencją nieuzupełnienia zgłoszenia jest wniesienie sprzeciwu.

Krok: sprawdzenie, czy zgłoszenie spełnia wymagania co do treści

Wymagania co do treści podania (tu: zgłoszenia) zostały określone w art. 63 § 2 k.p.a. w związku z art. 71 ust. 2 i 2a p.b. Stwierdzenie przez organ braków w zgłoszeniu powoduje nałożenie na zgłaszającego obowiązku ich usunięcia.