Gruszecki Krzysztof, Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku
Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku
Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku
Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku
W art. 179 ust. 1 p.o.ś. na zarządzających drogami i liniami kolejowymi oraz lotniskami zaliczonymi do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie na środowisko, został nałożony obowiązek opracowania map akustycznych, które stanowią swoiste opracowanie eksperckie.
Krok: zaliczenie drogi, linii kolejowej lub lotniska do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach
Kryteria, za pomocą których ustala się zakres przedmiotowy obowiązku opracowywania mapy akustycznej, mają charakter nieostry i ich prawidłowe określenie mogłoby spowodować znaczne problemy. W celu wyjaśnienia tych niejasności w art. 179 ust. 2 p.o.ś. zobligowano ministra właściwego do spraw środowiska do określenia w drodze rozporządzenia dróg, linii kolejowych i lotnisk, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie na środowisko (por. K. Gruszecki, komentarz do art. 179 [w:] Prawo ochrony środowiska. Komentarz, Wolters Kluwer). Wykonując tę delegację, Minister Środowiska wydał rozporządzenie z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie dróg, linii kolejowych i lotnisk, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach, dla których jest wymagane sporządzanie map akustycznych, oraz sposobów określania granic terenów objętych tymi mapami (Dz. U. z 2007 r. Nr 1, poz. 8). Do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach, zostały zaliczone: (i) drogi, po których przejeżdża ponad 6.000.000 pojazdów rocznie, (ii) linie kolejowe, po których przejeżdża ponad 60.000 pociągów rocznie, (iii) lotniska cywilne, na których występuje ponad 50.000 operacji (startów lub lądowań) statków powietrznych rocznie, z wyłączeniem lotów szkolnych wykonywanych przy użyciu samolotów o masie startowej poniżej 5700 kg, natomiast od 1 stycznia 2011 r. do takich obiektów należy zaliczyć: (iv) drogi, po których przejeżdża ponad 3.000.000 pojazdów rocznie, (v) linie kolejowe, po których przejeżdża ponad 30.000 pociągów rocznie.
Krok: powstanie obowiązku sporządzenia mapy akustycznej
Zaliczenie drogi, linii kolejowej lub lotniska do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach, powoduje powstanie obowiązku sporządzenia mapy akustycznej przez zarządzających drogami i liniami kolejowymi oraz lotniskami. Pierwsza mapa powinna zostać sporządzona w ciągu jednego roku od dnia, w którym zostały one zaliczone do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach - taki obowiązek powinien już zostać wykonany. Natomiast, zgodnie z postanowieniami art. 179 ust. 1 p.o.ś., zarządzający tymi obiektami ma obowiązek sporządzać mapę akustyczną co pięć lat.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.