Gruszecki Krzysztof, Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 13 października 2016 r.
Autorzy:

Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku

Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku

Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku

W art. 179 ust. 1 p.o.ś. na zarządzających drogami i liniami kolejowymi oraz lotniskami zaliczonymi do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie na środowisko, został nałożony obowiązek opracowania map akustycznych, które stanowią swoiste opracowanie eksperckie.

Krok: zaliczenie drogi, linii kolejowej lub lotniska do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach

Kryteria, za pomocą których ustala się zakres przedmiotowy obowiązku opracowywania mapy akustycznej, mają charakter nieostry i ich prawidłowe określenie mogłoby spowodować znaczne problemy. W celu wyjaśnienia tych niejasności w art. 179 ust. 2 p.o.ś. zobligowano ministra właściwego do spraw środowiska do określenia w drodze rozporządzenia dróg, linii kolejowych i lotnisk, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie na środowisko (por. K. Gruszecki, komentarz do art. 179 [w:] Prawo ochrony środowiska. Komentarz, Wolters Kluwer). Wykonując tę delegację, Minister Środowiska wydał rozporządzenie z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie dróg, linii kolejowych i lotnisk, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach, dla których jest wymagane sporządzanie map akustycznych, oraz sposobów określania granic terenów objętych tymi mapami (Dz. U. z 2007 r. Nr 1, poz. 8). Do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach, zostały zaliczone: (i) drogi, po których przejeżdża ponad 6.000.000 pojazdów rocznie, (ii) linie kolejowe, po których przejeżdża ponad 60.000 pociągów rocznie, (iii) lotniska cywilne, na których występuje ponad 50.000 operacji (startów lub lądowań) statków powietrznych rocznie, z wyłączeniem lotów szkolnych wykonywanych przy użyciu samolotów o masie startowej poniżej 5700 kg, natomiast od 1 stycznia 2011 r. do takich obiektów należy zaliczyć: (iv) drogi, po których przejeżdża ponad 3.000.000 pojazdów rocznie, (v) linie kolejowe, po których przejeżdża ponad 30.000 pociągów rocznie.

Krok: powstanie obowiązku sporządzenia mapy akustycznej

Zaliczenie drogi, linii kolejowej lub lotniska do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach, powoduje powstanie obowiązku sporządzenia mapy akustycznej przez zarządzających drogami i liniami kolejowymi oraz lotniskami. Pierwsza mapa powinna zostać sporządzona w ciągu jednego roku od dnia, w którym zostały one zaliczone do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach - taki obowiązek powinien już zostać wykonany. Natomiast, zgodnie z postanowieniami art. 179 ust. 1 p.o.ś., zarządzający tymi obiektami ma obowiązek sporządzać mapę akustyczną co pięć lat.

Sporządzenie mapy akustycznej terenów, na których eksploatacja obiektu może powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku WIOŚ WIOŚ odebranie fragmentu mapy marszałek województwa starosta marszałek województwa starosta odebranie fragmentu mapy zarządzający drogą, linią kolejową lub lotniskiem zarządzający drogą, linią kolejową lub lotniskiem zaliczenie drogi, linii kolejowej lub lotniska do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach sporządzenie mapy akustycznej powstanie obowiązku sporządzenia mapy akustycznej przekazanie fragmentu mapy WIOŚ zebranie danych do sporządzenia mapy akustycznej przekazanie fragmentu mapy marszałkowi województwa i staroście 1 rok przekazanie fragmentu mapy akustycznej obejmującej określony powiat przekazanie fragmentu mapy akustycznej obejmującej określone województwo