Żołyński Janusz, Sporządzenie i wydanie świadectwa pracy
Sporządzenie i wydanie świadectwa pracy
Sporządzenie i wydanie świadectwa pracy
Sporządzenie i wydanie świadectwa pracy
Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę szereg obowiązków związanych ze stosunkiem pracy. Jednym z nich jest bezwzględny obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy, gdy dotychczas zatrudniona osoba przestanie być pracownikiem. Przepisy prawa pracy przewidują też sankcje za brak realizacji ww. obowiązku. Zgodnie z art. 282 § 1 pkt 3 k.p., kto nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy podlega karze grzywny od 1000 do 30.000 PLN.
Z kolei przepis art. 99 k.p. ustala prawo pracownika do wystąpienia z roszczeniem o naprawienie szkody w związku z niewydaniem w terminie lub wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zakończenie zatrudnienia
Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę szereg obowiązków związanych ze stosunkiem pracy. Jednym z nich jest bezwzględny obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy, gdy dotychczas zatrudniona osoba przestanie być pracownikiem.
Zawsze, gdy osoba zatrudniona traci status pracownika w przypadku tzw. ustania stosunku pracy. Do ustania stosunku pracy dochodzi z przyczyn obiektywnych, zależnych od stron stosunku pracy, tj.:
– porozumienia stron,
– wypowiedzenia umowy o pracę (zarówno przez pracownika, jak i przez pracodawcę),
– rozwiązania umowy o pracę w trybie natychmiastowym (zarówno z winy pracownika w trybie dyscyplinarnym dokonanym przez pracodawcę, art. 52 k.p., jak i z przyczyn niezawinionych przez pracownika, art. 53 k.p., a także gdy rozwiązania umowy o pracę w trybie natychmiastowym dokonuje pracownik, art. 55 k.p.) oraz
– z przyczyn niezależnych od stron stosunku pracy, gdy do „likwidacji” stosunku pracy dochodzi z mocy prawa, określanego jako wygaśnięcie umowy o pracę (śmierć pracownika, śmierć pracodawcy, tymczasowe aresztowanie powyżej 3 miesięcy).
Krok: kiedy pracodawca ma obowiązek wydania świadectwa pracy?
Pracodawca jest obowiązany wystawić i wydać świadectwo pracy w dniu zakończenia umowy o pracę. Jednak istnieją przypadki, gdy przepisy nakładają na pracodawcę inny model postępowania.