Kubiak Marcin, Sporządzenie decyzji o pozwoleniu na budowę

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 19 września 2020 r.
Autorzy:

Sporządzenie decyzji o pozwoleniu na budowę

Sporządzenie decyzji o pozwoleniu na budowę

Sporządzenie decyzji o pozwoleniu na budowę

Pozwolenie na budowę umożliwia organowi administracji architektoniczno-budowlanej ocenę zgodności zamierzenia budowlanego z prawem już na etapie przygotowania inwestycji budowlanej. Warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę jest złożenie kompletnej dokumentacji projektowej wraz z oświadczeniem o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, stosownymi opiniami, uzgodnieniami i pozwoleniami, która następnie podlega ocenie właściwego organu administracji Pozytywne ustalenia zobowiązują organ do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Składniki struktury decyzji administracyjnej zostały wskazane w art. 107 k.p.a. Artykuł 36 ust. 1 p.b. jest przykładem obowiązku umieszczenia w decyzji elementów dodatkowych rozstrzygnięcia sprawy (art. 107 § 2 k.p.a.).

Sporządzenie decyzji o pozwoleniu na budowę strony strony odebranie decyzji organ organ uzasadnienie i podpisanie decyzji doręczenie decyzji decyzja o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę czy organ stwierdził spełnienie wymagań? zakończenie merytorycznej kontroli wniosku o pozwolenie na budowę zatwierdzenie projektu budowlanego udzielenie pozwolenia na budowę czy istnieje potrzeba zawarcia dodatkowych elementów w decyzji? określenie dodatkowych elementów decyzji nie tak tak nie

Krok: zakończenie merytorycznej kontroli wniosku o pozwolenie na budowę

Merytoryczna kontrola wniosku w sprawie pozwolenia na budowę polega na sprawdzeniu, czy złożona przez inwestora dokumentacja pozbawiona jest takich wad, które mogą być sprawdzone i dostrzeżone jedynie na etapie analiz merytorycznych dokonywanych przez organ po wszczęciu postępowania (wad materialnych). Sposób usunięcia ewentualnie stwierdzonych wad materialnych został opisany w art. 35 ust. 3 p.b.

Krok: czy organ stwierdził spełnienie wymagań?

Wymagania które musi spełnić projekt budowlany zostały opisane w art. 34 ust. 1 p.b. Wymagania, które musi spełnić wnioskodawca, zostały określone w art. 32 ust. 4 p.b. Użyty w art. 35 ust. 4 p.b. zwrot „organ nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę” oznacza, że organ administracji architektoniczno-budowlanej, w razie spełnienia wymagań określonych w art. 35 ust. 4 oraz w art. 32 ust. 4 p.b, jest związany powyższymi przepisami i ma obowiązek podjąć rozstrzygnięcie zgodne z żądaniem wnioskodawcy. Nie jest dopuszczalna jakakolwiek uznaniowość w sprawie wydania pozwolenia na budowę, jak też możliwość wprowadzenia dalszych warunków, od których zależałoby wydanie takiej decyzji. Dopiero brak spełnienia któregokolwiek z wymagań uniemożliwia wydanie decyzji pozytywnej dla inwestora.

Zgodnie z art. 35 ust. 5 p.b. organ administracji architektoniczno-budowlanej wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego i wydania decyzji o pozwoleniu na budowę w przypadku niewykonania, w wyznaczonym terminie, postanowienia, o którym mowa w ust. 3, w przypadku wykonywania robót budowlanych przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę oraz jeżeli na terenie, którego dotyczy projekt zagospodarowania działki lub terenu, znajduje się obiekt budowlany, w stosunku do którego wydano ostateczną decyzję o nakazie rozbiórki. Okoliczność, jaki obiekt podlega rozbiórce wynika z rozstrzygnięcia decyzji nakazującej rozbiórkę, a częściowe tylko wykonanie decyzji nakazującej rozbiórkę jest wystarczającą przesłanką wydania decyzji o odmowie udzielenia pozwolenia na budowę (por. wyrok NSA z dnia z dnia 15 lutego 2013 r., II OSK 1965/11).