Niewiadomski Zygmunt, Składanie wniosków do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 24 września 2023 r.
Autorzy:

Składanie wniosków do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Składanie wniosków do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Składanie wniosków do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Możliwość wnoszenia wniosków do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany stanowi wyraz partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym. Wnioski składane do projektu planu należy traktować jako propozycje rozwiązań do tworzonego projektu aktu planistycznego. Tym samym przedmiotem wniosków powinny być zagadnienia regulowane procedowanym planem. Wniosków wnoszonych do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany nie można traktować jako środka prawnego służącego ochronie interesów indywidualnych podmiotu wnoszącego wnioski. Podmiot wnoszący wniosek nie nabywa przymiotu strony postępowania administracyjnego w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego i w związku z tym nie przysługują mu środki zaskarżenia rozstrzygnięcia o nieuwzględnieniu wniosku – zob. art. 8l u.p.z.p. Nie będzie podlegać również zaskarżeniu zarządzenie o częściowym uwzględnieniu wniosków wniesionych do projektu aktu planistycznego.

Wnioski wnoszone do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany nie mają charakteru wiążącego dla organu sporządzającego projekt planu. Rozpatrzenie złożonych wniosków do projektu planu lub jego zmiany następuje w formie zarządzenia organu wykonawczego gminy. 

Organ sporządzający projekt aktu planistycznego lub jego zmiany sporządza wykaz wniosków złożonych do projektu planu wraz z propozycją ich rozpatrzenia i uzasadnieniem. Wykazu wniosków do projektu planu ogólnego przyjmuje formę określoną wzorem z załącznika nr 3 do r.s.p.p.o.g.

Wykaz złożonych wniosków do projektu procedowanego planu ogólnego jest elementem dokumentacji prac planistycznych zgodnie z treścią §  7 ust. 1 pkt 5 r.s.p.p.o.g.

Składanie wniosków do projektu aktu planistycznego lub jego zmiany interesariusze interesariusze uzyskanie informacji o możliwości wnoszenia wniosków wniesienie wniosku do projektu planu wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta wnioski przyjęte do rozpoznania uwzględnienie wniosku wnioski pozostawione bez rozpoznania rozpoznanie wniosków nieuwzględnienie wniosku zawiadomienie o przystąpieniu do sporządzenia planu lub jego zmiany wpłynięcie wniosku analiza formalna wniosków niezasadne zasadne wniesione w terminie wniesione po terminie

Krok: zawiadomienie o przystąpieniu do sporządzenia planu lub jego zmiany

Ustawodawca, w celu zagwarantowania udziału społeczeństwa (partycypacji społecznej) w procedurze sporządzeniu lub zmianie aktu planistycznego, nałożył na organ sporządzający plan, odpowiednio wójta, burmistrza, prezydenta miasta, obowiązek podania do publicznej wiadomości informacji o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany planu oraz możliwości składania wniosków do planu.

Organ wykonawczy gminy zobowiązany jest również poinformować instytucje i organy właściwe do uzgodnienia lub zaopiniowania projektu aktu planistycznego o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu. Ustawa nie określa terminu na wykonanie tej czynności, jednakże wójt (burmistrz, prezydent miasta) winien uczynić to niezwłocznie.

Elementem zarówno ogłoszenia, jak i zawiadomienia jest określanie terminu składania wniosków do projektu aktu planistycznego, nie krótszego niż 21 dni liczonego odpowiednio od ogłoszenia lub od dnia doręczenia zawiadomienia. Podkreślenia wymaga, iż organ wykonawczy gminy ograniczony jest w kwestii

wyznaczenia terminu na składanie wniosków do projektu planu lub jego zmiany wyłącznie w zakresie jego minimalnej długości. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, aby organ wyznaczył termin do składania wniosków do projektu planu dłuższy niż 21 dni.

Krok: uzyskanie informacji o możliwości wnoszenia wniosków

Szeroki udział różnych podmiotów w procedurach dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego jest kluczowy z punktu widzenia możliwości wypracowania kompromisów w zarządzaniu przestrzenią, akceptowanych przez co najmniej większość interesariuszy tego procesu. Dlatego też adresatem informacji o przystąpieniu do sporządzenia aktu planistycznego lub jego zmiany jest każdy podmiot prawa. Ustawodawca jednoznacznie przesądził, iż podmiotami uprawnionymi do składania wniosków do projektu planu lub jego zmiany mogą być również instytucje, organy właściwe do uzgodnienia lub zaopiniowania projektu planu ogólnego. Przy czym odróżnić należy złożenie wniosku do projektu planu od jego uzgodnienia lub zaopiniowania.