Musiał Krzysztof J., Skarga na czynność administracji podatkowej do WSA

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 31 maja 2019 r.
Autor:

Skarga na czynność administracji podatkowej do WSA

Skarga na czynność administracji podatkowej do WSA

Skarga na czynność administracji podatkowej do WSA

Procedura precyzuje zaskarżanie do sądu administracyjnego innych niż określone w art. 3 § 2 p.p.s.a. czynności administracji podatkowej.

Skarga na czynność administracji podatkowej do WSA podatnik podatnik wniesienie wpisu od skargi czy podatnik zdecydował się występować za pośrednikiem pełnomocnika ustanowienie pełnomocnika samodzielne reprezentowanie (!) sporządzenie  skargi wniesienie skargi w terminie zawitym organ podatkowy organ podatkowy akt lub czynność skierowana do podatnika, z którym podatnik się nie zgadza

Krok: akt lub czynność skierowana do podatnika, z którym podatnik się nie zgadza

Przedmiotem skargi do sądu administracyjnego mogą być akty lub czynności, które:

1) nie mają charakteru decyzji lub postanowienia, te bowiem są zaskarżalne na podstawie art. 3 § 2 pkt 1-3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.) – dalej p.p.s.a., z wyłączeniem aktów lub czynności podjętych w ramach postępowania administracyjnego określonego w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.) oraz postępowań określonych w działach IV, V i VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.) oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy powołanych ustaw;

2) są podejmowane w sprawach indywidualnych, albowiem akty o charakterze ogólnym zostały wymienione w art. 3 § 2 pkt 5 i 6 p.p.s.a.;

3) muszą mieć charakter publicznoprawny;

4) dotyczą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisu prawa (por. postanowienie NSA z dnia 28 listopada 2005 r., I OSK 1756/06).

Elementy powyższe określane są w literaturze przedmiotu jako „konstytuujące pojęcie aktu lub czynności z art. 3 § 2 pkt 4" (por. J.P. Tarno, Prawo o postępowaniu, 2008, s. 31 i 32; B. Adamiak, Z problematyki, s. 9). W podobnym kierunku podąża również orzecznictwo sądów administracyjnych z okresu późniejszego (por. m.in. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 września 2006 r., II SA/Ol 456/06).

Krok: ustanowienie pełnomocnika

Ustanowiony pełnomocnik nabywa uprawnienie do działania w imieniu i ze skutkiem dla podatnika. Osoba reprezentowana przez pełnomocnika działa w taki sposób, jakby sama dokonywała czynności procesowych, tyle że przy wykorzystaniu profesjonalnej pomocy. Osoba ta ponosi odpowiedzialność związaną z wyborem jednostki, której zleciła pomoc prawną. Oznacza to, że skutki podejmowanych przez pełnomocnika działań i zaniechań obciążają podatnika (por. postanowienie NSA z dnia 23 czerwca 2008 r., I OZ 402/08; wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2007 r., II FSK 756/06; postanowienie SN z dnia 22 marca 1999 r., III CKN 76/99). Należy ponadto podkreślić, że - zgodnie z art. 244 § 2 p.p.s.a. - ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w ramach prawa pomocy jest równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa. Należy wskazać, iż strona może ustanowić więcej niż jednego pełnomocnika.

Zob. też postanowienie NSA z dnia 7 lutego 2014 r., II GSK 104/14.