Niewiadomski Zygmunt, Sformułowanie decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Sformułowanie decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Sformułowanie decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Sformułowanie decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Przedmiotem decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej jest ustalenie, czy realizacja planowanej inwestycji drogowej w kształcie zaproponowanym we wniosku o wydanie ZRID jest dopuszczalna w świetle obowiązującego prawa.
Z przepisów ustawy z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych nie wynika obowiązek określenia w decyzji osób uprawnionych do uzyskania odszkodowania. Zgodnie z art. 11f ust. 1 pkt 2, 5 i 6 wym. ustawy w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawarte być muszą tylko takie elementy, które są niezbędne do wyodrębnienia działek gruntu przejętych pod drogę, a zwłaszcza oznaczenia nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast określenie podmiotów, którym przysługuje odszkodowanie następuje w odrębnej decyzji ustalającej wysokość odszkodowania, zgodnie z art. 12 ust. 4a, 4f pow. ustawy. (vide teza 1 Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2015 r., I OSK 493/14, LEX nr 1989966).
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest decyzją związaną oraz nie dopuszcza jakiejkolwiek uznaniowości przy jej wydawaniu. Jednakże, niespełnienie przez wnioskodawcę któregokolwiek z warunków lub świadczeń przewidzianych obowiązującymi przepisami wiąże się po stronie organu orzekającego z koniecznością wydania decyzji odmownej. Organ orzekający o lokalizacji drogi w trybie ustawy z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych nie posiada kompetencji do wyznaczania i korygowania trasy inwestycji, czy też do zmiany proponowanych rozwiązań co do jej przebiegu. Niedopuszczalna jest również ocena racjonalności czy słuszności koncepcji przedstawionej przez inwestora, bowiem miałaby ona charakter pozaprawny. O przebiegu drogi decyduje zarządca (wnioskodawca) i to on wybiera najbardziej korzystne rozwiązanie lokalizacyjne i techniczno-wykonawcze (tezy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 lutego 2014 r., II OSK 93/14, LEX nr 1569073).
Równocześnie jednak, organ wydający decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na podstawie art. 11a ust. 1 ustawy z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, nie może ograniczyć się do badania względów formalnych, lecz powinien także zbadać, czy wywłaszczenie części nieruchomości strony skarżącej jest bezwzględnie konieczne i czy nie doprowadzi do nadmiernej ingerencji w prawo własności (teza wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 4 lipca 2013 r., II SA/Łd 535/13, ZNSA 2014, nr 2, s. 139–143, LEX nr 1347623).
Załącznikami do decyzji w sprawie ZRID, będące jej integralną częścią będą mapy z liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, przedstawiające proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, mapy z projektami podziału nieruchomości, mapy z liniami terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych wskazanymi na mapie oraz mapy z projektami podziału nieruchomości, które staną się własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zakończenie postępowania wyjaśniającego
Organ administracyjny prowadząc postępowanie w sprawie indywidualnej z zakresu administracji publicznej, co dotyczy także postępowania w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (vide art. 11c specustawy drogowej), zobligowany jest przeprowadzić postępowanie dowodowe (wyjaśniające) w zgodzie z zasadą prawdy obiektywnej (art. 7 k.p.a.). Zasada prawdy obiektywnej obliguje organ administracyjny do wyjaśnienia wszystkich okoliczności niezbędnych do załatwienia sprawy, w tym przypadku do wydania ZRID.
Krok: sformułowanie obligatoryjnych elementów rozstrzygnięcia
Katalog elementów obligatoryjnych decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej zawiera przepis art. 11f ust. 1 pkt 1–7 specustawy drogowej oraz art. 107 § 1 k.p.a. Zważywszy, iż do wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej mają odpowiednie zastosowanie, w kwestiach nieuregulowanych w specustawie drogowej, przepisy ustawy prawo budowlane (vide art. 11f ust. 1 specustawy drogowej), zatem organ właściwy do wydania ZRID winien w jej treści uwzględnić także wymagania prawa budowlanego. Dotyczy to np. obowiązków inwestora określonych treścią przepisu art. 42 p.b.