Skubiszak-Kalinowska Irena, Self - cleaning wykonawcy ubiegającego się o zawarcie umowy koncesji
Self - cleaning wykonawcy ubiegającego się o zawarcie umowy koncesji
Self - cleaning wykonawcy ubiegającego się o zawarcie umowy koncesji
Self - cleaning wykonawcy ubiegającego się o zawarcie umowy koncesji
Przepisy art. 32 ust. 5 i 6 u.k.r.b.u. stanowią podstawę do stosowania przez wykonawców tzw. procedury samooczyszczenia. Jak podnoszono w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy „zgodnie z przyjętym w dyrektywie koncesyjnej rozwiązaniem, jeżeli będzie zachodzić jedna ze wskazanych w ustawie podstaw wykluczenia, wykonawca będzie mógł w terminie określonym przez zamawiającego, przedstawić dowody na to, że podjęte przez niego środki są wystarczające do wykazania jego rzetelności, w szczególności udowodnić naprawienie szkody wyrządzonej przestępstwem lub przestępstwem skarbowym, zadośćuczynienie za doznaną krzywdę lub zobowiązanie się do naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz podjęcie konkretnych środków technicznych, organizacyjnych i kadrowych, które są odpowiednie dla zapobiegania dalszym przestępstwom lub przestępstwom skarbowym. Wykonawca nie będzie podlegał wykluczeniu, jeżeli zamawiający, uwzględniając wagę i szczególne okoliczności czynu wykonawcy, uzna za wystarczające dowody przedstawione przez wykonawcę. Instytucja ta nie będzie jednak mieć zastosowania, jeżeli wykonawca został skazany prawomocnym wyrokiem sądu na zakaz ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego lub zakaz ubiegania się o zawarcie umowy koncesji oraz nie upłynął określony w tym wyroku okres obowiązywania tego zakazu.” (zob. uzasadnienie do rządowego projektu ustawy, Druk 612, str. 29 i n.). Jak wynika z powyższego self – cleaning ma na celu umożliwienie wykonawcy podjęcia określonych działań w celu uniknięcia wykluczenia z postępowania, nawet gdy istnieją wobec niego przesłanki wykluczenia. Omawiana procedura naprawcza nie daje możliwości zakwestionowania podstaw wykluczenia, pozwala natomiast wykonawcy udowodnić, że mimo zaistnienia jednej lub kilku przesłanek z art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz 4-8 i ust. 2 u.k.r.b.u. podjęte przez niego działania są wystarczające do wykazania jego rzetelności (szerzej zobacz I. Skubiszak – Kalinowska [w:] I. Skubiszak – Kalinowska, E. Wiktorowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 r. str. 378 i n.). Analizując instytucję self cleaning warto przy okazji sięgnąć na grunt p.z.p., gdzie analogiczna regulacja obowiązuje już od dłuższego czasu i stała się przedmiotem rozstrzygnięć KIO. W szczególności warto zwrócić uwagę na orzeczenie KIO z 09.02.2017 r. (KIO 163/17), zgodnie z którym zamawiający musi przed wykluczeniem zwrócić się do wykonawcy o przedstawienie dowodów (co de facto oznacza dodatkową przesłankę umożliwiającą wykluczenie).
Krok: zaproszenie do udziału w postępowaniu
Zamawiający zaprasza do udziału w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji za pomocą:
1) ogłoszenia o koncesji,
2) wstępnego ogłoszenia informacyjnego (usługi społeczne lub inne szczególne usługi),
3) zaproszenia do ubiegania się o zawarcie umowy koncesji, które przekazuje wybranemu przez siebie wykonawcy lub wykonawcom (sytuacja określone w art. 20 ust. 1 u.k.r.b.u., czyli okoliczności dopuszczające niepublikowanie ogłoszeń).
Krok: zapoznanie się z treścią dokumentacji
Po zapoznaniu się z treścią dokumentów koncesji wykonawca podejmuje decyzję o dalszym udziale w postępowaniu.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.