Wiktorowska Ewa, Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego przez zamawiającego
Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego przez zamawiającego
Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego przez zamawiającego
Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego przez zamawiającego
Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego przez zamawiającego jest nową instytucją wprowadzoną do porządku prawnego przez nowelizację ustawy – Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. Rozwiązania umowy zamawiający dokonuje poprzez złożenie oświadczenia woli drugiej stronie i jest skuteczne z chwilą dojścia tego oświadczenia do adresata w taki sposób, że mógł on się z nim zapoznać. Po rozwiązaniu umowy przez zamawiającego w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 145a p.z.p. wykonawca może żądać wyłącznie wynagrodzenia należnego z tytułu wykonania części umowy. Okoliczności, których wystąpienie skutkują powstaniem uprawnienia zamawiającego do rozwiązania umowy ustawodawca sprecyzował jako przez sytuację, gdy:
a) zmiana umowy została dokonana z naruszeniem art. 144 ust. 1–1b, 1d i 1e p.z.p.;
b) wykonawca w chwili zawarcia umowy podlegał wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 p.z.p.;
c) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, w ramach procedury przewidzianej w art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, że państwo polskie uchybiło zobowiązaniom, które ciążą na nim na mocy Traktatów, dyrektywy 2014/24/UE i dyrektywy 2014/25/UE, z uwagi na to, że zamawiający udzielił zamówienia z naruszeniem przepisów prawa Unii Europejskiej.
Warto zauważyć, że ustawodawca nie wprowadził ograniczeń czasowych dla zamawiającego, jak to ma miejsce w przesłankach warunkujących możliwość odstąpienia od umowy, o których mowa w art. 145 ust. 1 p.z.p., co wskazuje, że zamawiający może rozwiązać umowę w sprawie zamówienia w każdym momencie obowiązywania umowy, o ile wystąpiła któraś z okoliczności wskazanych w art. 145a p.z.p. i bez względu na to, ile czasu od jej wystąpienia upłynęło.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zamawiający chce rozwiązać umowę
Chcąc skorzystać z możliwości rozwiązania umowy na podstawie art. 145a p.z.p. zamawiający musi zweryfikować, czy zachodzi chociaż jedna z okoliczności przewidzianych tym przepisem.
Krok: badanie czy zachodzą przesłanki rozwiązania umowy
Zamawiający posiada uprawnienie do rozwiązania umowy z wykonawcą, o ile poweźmie informację o wystąpieniu, którejś z przesłanek określonych w art. 145a p.z.p.