Skibińska Małgorzata, Rozwiązanie stosunku pracy w ramach zwolnienia grupowego z powodu likwidacji lub upadłości pracodawcy

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 7 września 2019 r.
Autorzy:

Rozwiązanie stosunku pracy w ramach zwolnienia grupowego z powodu likwidacji lub upadłości pracodawcy

Rozwiązanie stosunku pracy w ramach zwolnienia grupowego z powodu likwidacji lub upadłości pracodawcy

Rozwiązanie stosunku pracy w ramach zwolnienia grupowego z powodu likwidacji lub upadłości pracodawcy

Prowadzenie działalności gospodarczej jest obarczone znacznym ryzykiem. Z tego też względu pracodawcy niejednokrotnie kończą działalność w wyniku likwidacji lub upadłości. Jeżeli zachodzą podstawy do ogłoszenia likwidacji lub upadłości pracodawcy, właściwe służby organizacyjno-prawne zobowiązane są o tym fakcie zawiadomić właściwe organa pracodawcy.

Likwidacja - polega na całkowitym zakończeniu działalności pracodawcy na mocy decyzji odpowiedniego organu. Z likwidacją mamy do czynienia wtedy, gdy następuje unieruchomienie pracodawcy w całości, a nie np. jego części organizacyjnej (uchwała SN z dnia 29 października 1980 r., I PZP 35/80, uchwała SN z dnia 28 sierpnia 1981 r., I PZP 21/81 i uchwała SN z dnia 10 marca 1982 r., III PZP 5/83).

W praktyce dość często występują wątpliwości związane z rozgraniczeniem pojęć „likwidacja pracodawcy” (art. 411 k.p.), a „przejęcie zakładu pracy” (art. 231 k.p.). Zgodnie wyrokiem SN z dnia 19 lipca 1995 I PRN 36/95, należy uznać, że przepis art. 411 k.p. nie może być stosowany w wypadkach, gdy następuje nie likwidacja zakładu pracy, lecz jego przejęcie przez inny zakład. Z kolei w wyroku SN z dnia 20 maja 1993 r. I PRN 40-41/93 stwierdzono, że w przepisie art. 231 § 2 k.p. uregulowano sytuację przejęcia zakładu pracy w znaczeniu przedmiotowym przez zakład pracy w znaczeniu podmiotowym. Stąd z reguły takiemu przejęciu towarzyszy likwidacja dotychczasowego zakładu pracy (w znaczeniu podmiotowym), nie znaczy to jednak, że w takiej sytuacji mają zastosowanie przepisy odnoszące się do likwidacja zakładu pracy. W ich miejsce należy zastosować art. 231 § 2 k.p., który takie stany faktyczne nakazuje traktować jako przejęcie zakładu pracy przez inny zakład pracy i ma pierwszeństwo przed przepisami o likwidacji zakładu pracy. Ponadto należy zwrócić uwagę, że jeżeli następuje nawet upadłość lub likwidacja, a celem jej jest powstanie nowego zakładu pracy, to tego rodzaju działanie nie stanowi likwidacji lub upadłości w znaczeniu art. 411 k.p., gdyż artykuł ten odnosi się do całkowitej likwidacji zakładu pracy, a więc takiej, w której żaden inny zakład pracy nie staje się faktycznym następcą prawnym (dotychczasowy zakład pracy przestaje istnieć zarówno w sferze faktycznej, jak i prawnej (wyrok SN z dnia 10 października 1990 r., I PR 278/90).

Upadłość - z kolei ma miejsce, gdy następuje „likwidacja” pracodawcy, który stał się niewypłacalny i regulowana jest ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 1112, z późn. zm.). Obowiązujące obecnie prawo upadłościowe i naprawcze przewiduje dwa rodzaje upadłości: postępowanie obejmujące likwidację majątku dłużnika (pracodawcy) lub postępowanie z możliwością zawarcia układu. Co do zasady postępowanie upadłościowe zmierzało do likwidacji majątku dłużnika w celu zaspokojenia roszczeń wierzycieli. Dlatego przepisy prawa pracy uchylają szczególną ochronę w razie ogłoszenia upadłości pracodawcy, lecz odnoszą się tylko do upadłości likwidacyjnej - SN w wyroku z dnia 4 kwietnia 2007 r. III PK 1/07.

Orzecznictwo:

1. Syndyk masy upadłościowej jest z mocy art. 31 k.p. organem uprawnionym do dokonywania czynności w sprawach pracowniczych, mimo działania organów upadłego pracodawcy, wyrok SN z dnia 18 czerwca 2002 r., I PKN 171/01.

2. W kierunku ograniczenia swobody syndyka w zwalnianiu pracowników SN w wyroku z dnia 12 lipca 2001 r. I PKN 543/00 stwierdził, że rozwiązywanie stosunków pracy przez syndyka masy upadłości, który nie zwalnia jednocześnie całej załogi i przez dłuższy czas prowadzi za zgodą sędziego-komisarza normalną działalność gospodarczą, powinno następować według kolejności mającej na względzie klauzule generalne z art. 8 k.p., z tym że ich naruszenie może uzasadniać jedynie roszczenia odszkodowawcze. Wydaje się, że bardziej właściwe byłoby powołanie się na art. 45 § 1 k.p.

Rozwiązanie stosunku pracy w ramach zwolnienia grupowego z powodu likwidacji lub upadłości pracodawcy pracownik pracownik otrzymanie wypowiedzenia pracodawca zarząd dział HR pracodawca zarząd dział HR ogłoszenie likwidacji lub upadłości pracodawcy przygotowanie planu zwolnień skrócenie okresu wypowiedzenia konsultacja związkowa przygotowanie wypowiedzeń wypłata odprawy umowa na okres próbny, umowa na czas określony pracownicy szczególnie chronieni rozwiązanie umów o pracę z pracownikami rozliczenie wzajemnych zobowiązań doręczenie pracownikowi świadectwa pracy

Krok: ogłoszenie likwidacji lub upadłości pracodawcy

Likwidacja lub upadłość pracodawcy w rozumieniu art. 411 k.p. następuje z chwilą rozpoczęcia tego procesu. Elementem decydującym nie jest tu zaś jedynie formalny moment wykreślenia danego podmiotu z odpowiedniego rejestru. Likwidacja jest bowiem procesem rozciągniętym w czasie, a nie wyłącznie czynnością materialno-techniczną wykreślenia podmiotu. Stanowisko to potwierdza uchwała SN z dnia 2 marca 1994 r., I PZP 55/93.

W przypadku upadłości lub likwidacji pracodawcy z trybu zwolnień grupowych mogą skorzystać tylko pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników.

Ogłoszenie upadłości lub likwidacji oznacza, że nie stosuje się przepisów dotyczących ochrony trwałości stosunku pracy - art. 38, 39 i 41 k.p. oraz przepisów dotyczących szczególnej ochrony pracowników przed wypowiadaniem i rozwiązywaniem umów o pracę.

Ważne!

W przypadku ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy ani kodeks pracy, ani u.z.g. nie wyłączają stosowania art. 45 k.p. Oznacza to, iż wypowiedzenie musi być uzasadnione i dokonane w formie pisemnej.

Krok: pracownicy szczególnie chronieni

Ogłoszenie upadłości lub likwidacji oznacza, że nie stosuje się przepisów dotyczących ochrony trwałości stosunku pracy - art. 38, 39 i 41 k.p. oraz przepisów dotyczących szczególnej ochrony pracowników przed wypowiadaniem i rozwiązywaniem umów o pracę.

Oznacza to tym samym, że:

1. przy wypowiedzeniu nie jest wymagana konsultacja z zakładową organizacją związkową reprezentującą pracownika (wyrok SN z dnia 15 marca 2001 r., I PKN 447/00),

2. w stosunku do kobiety w ciąży lub w okresie urlopu macierzyńskiego, a także pracownika - ojca wychowującego dziecko w okresie korzystania z urlopu macierzyńskiego, pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę, lecz winien jest termin jego wypowiedzenia uzgodnić z zakładową organizacją związkową reprezentującą tych pracowników. W razie braku zakładowej organizacji związkowej termin ustala sam pracodawca - nie musi go jednak już uzgadniać z tymi pracownikami (art. 177 k.p.),

3. pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi w okresie trwania urlopu wychowawczego (art. 1861 k.p.),

4. pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę zawartą w celu przygotowania zawodowego (art. 196 pkt 2 k.p.),

5. ochrona nie ma zastosowania w stosunku do pracowników w tzw. wieku przedemerytalnym (art. 39 k.p).

Jednak przepisy te nie wyłączają ochrony poniższych kategorii zatrudnionych:

– członków rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego),

– członków zarządu zakładowej organizacji związkowej (art. 32 ust. 1 u.z.z.),

– członków zakładowej organizacji związkowej upoważnionych do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy i jego organów (art. 32 ust. 1 u.z.z.),

– członków specjalnego zespołu negocjacyjnego i europejskiej rady zakładowej (art. 37 ustawy o europejskich radach zakładowych),

– członków specjalnego zespołu negocjacyjnego, organu przedstawicielskiego (bądź przedstawiciela) pracowników w spółce bądź spółdzielni europejskiej (art. 116 i 117 ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej),

– społecznego inspektora pracy (art. 13 ust. 1 ustawy o społecznej inspekcji pracy),

– członków rady pracowników lub przedstawicieli pracowników uprawnionych do uzyskiwania od pracodawcy informacji i prowadzenia konsultacji (art. 17 i 24 u.i.p.p.k.).