Dauter Bogusław, Rozpoznanie sprzeciwu od zarządzenia referendarza sądowego o pozostawieniu wniosku w przedmiocie prawa pomocy bez rozpoznania
Rozpoznanie sprzeciwu od zarządzenia referendarza sądowego o pozostawieniu wniosku w przedmiocie prawa pomocy bez rozpoznania
Rozpoznanie sprzeciwu od zarządzenia referendarza sądowego o pozostawieniu wniosku w przedmiocie prawa pomocy bez rozpoznania
Rozpoznanie sprzeciwu od zarządzenia referendarza sądowego o pozostawieniu wniosku w przedmiocie prawa pomocy bez rozpoznania
1. Sprzeciw jest jednym ze środków zaskarżenia w postępowaniu o przyznanie prawa pomocy. Przez przyjęcie zasady, że czynności z zakresu prawa pomocy wykonuje referendarz sądowy, sprzeciw stał się środkiem zaskarżenia o zasadniczym znaczeniu. Zgodnie z treścią art. 259 p.p.s.a. przysługuje on od zarządzeń i postanowień wskazanych w art. 258 § 2 pkt 6–8 p.p.s.a.
2. Sprzeciw wskazany w art. 260 p.p.s.a. służy zatem również na zarządzenie o pozostawieniu wniosku w przedmiocie prawa pomocy bez rozpoznania, które to jest wydawane przez referendarza sądowego, w przypadku gdy wniosek o przyznanie prawa pomocy nie został złożony na urzędowym formularzu lub którego braków strona nie uzupełniła w zakreślonym terminie.
3. Zmiana ustawy procesowej wiąże się z odmienną regulacją skutków wniesienia sprzeciwu. W przeciwieństwie do poprzedniego stanu prawnego skuteczne wniesienie sprzeciwu nie powoduje, że zaskarżony akt traci moc (art. 260 p.p.s.a.). Znowelizowana regulacja dotyczy jednak tylko postępowań sądowoadministracyjnych wszczętych od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2015 r. poz. 658). W konsekwencji do czasu zakończenia postępowań wszczętych przed dniem 15 sierpnia 2015 r. występować będzie dualizm reżimów prawnych w sprawach, w których wniesiono sprzeciw od zarządzeń o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania (por. M. Jagielska, J. Jagielski, P. Gołaszewski [w:] red. R. Hauser, M. Wierzbowski, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2015, s. 1060).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wniesienie sprzeciwu
1. Strona może zaskarżyć zarządzenie referendarza sądowego wskazane w art. 258 § 2 pkt 6 p.p.s.a. wnosząc sprzeciw (por. S. Babiarz, B. Dauter, S. Marciniak, A. Mudrecki, Doradca podatkowy przed sądem administracyjnym, Oficyna 2009). Strona może go wnieść do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia zarządzenia. Strona niewystępująca z wnioskiem o przyznanie prawa pomocy nie ma legitymacji skargowej do wniesienia sprzeciwu od zarządzenia referendarza wydanego w tejże sprawie (postanowienie NSA z dnia 23 czerwca 2008 r., II OZ 640/08; por. art. 252 § 3 p.p.s.a.). Jeżeli pismo sporządza profesjonalny pełnomocnik powinno ono zawierać uzasadnienie.
Pismo strony wyrażające niezadowolenie z wydanego przez referendarza rozstrzygnięcia, jeżeli zostało wniesione w terminie do wniesienia sprzeciwu, powinno być uznane jako sprzeciw, a nie jako ponowny wniosek o przyznanie prawa pomocy (postanowienie NSA z dnia 13 października 2005 r., II OZ 858/05).
2. Skutkiem wniesienia sprzeciwu od zarządzenia o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania wydanego przez referendarza sądowego jest wstrzymanie wykonalności zaskarżonego rozstrzygnięcia.
Krok: odebranie sprzeciwu
Po wniesieniu pisma do sądu jest ono przekazywane przewodniczącemu wydziału.