Dauter Bogusław, Rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym na podstawie odpisu skargi

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 9 lutego 2021 r.
Autorzy:

Rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym na podstawie odpisu skargi

Rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym na podstawie odpisu skargi

Sprawa może być rozpoznana w trybie uproszczonym, jeśli organ administracji publicznej nie przekazał sądowi skargi, mimo wymierzenia mu grzywny na podstawie art. 55 § 1 p.p.s.a. Wówczas skarżący może złożyć wniosek o rozpoznanie sprawy w tym trybie na podstawie nadesłanego odpisu skargi, gdy stan faktyczny i prawny przedstawiony w skardze nie budzi uzasadnionych wątpliwości. Wniosek ten może dotyczyć skargi na wszystkie akty i czynności oraz bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżalne do sądu administracyjnego bez względu na to, jaką wadą są one dotknięte. Powyższa instytucja ma na celu dyscyplinowanie organów administracji publicznej do terminowego przekazywania sądowi skargi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę.

Z dniem 31 maja 2019 r. wraz z wejściem w życie art. 4 ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 183 ze zm.), a także ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 934), które wprowadzają informatyzację postępowania sądowoadministracyjnego, strona może złożyć wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym na podstawie odpisu skargi w formie dokumentu elektronicznego. Zgodnie z przepisami przejściowymi, do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie powyższych regulacji, zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe, z tym że w postępowaniach tych strona będzie mogła dokonać wyboru wnoszenia pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wykorzystywanego przez sąd do obsługi doręczeń oraz ich doręczania przez sąd za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym na podstawie odpisu skargi wsa przewodniczący sędzia sprawozdawca skład orzekający przewodniczący / referendarz sądowy wsa przewodniczący sędzia sprawozdawca skład orzekający przewodniczący / referendarz sądowy odebranie wniosku skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie zwykłym skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym czy stan faktyczny i prawny przedstawiony w skardze nie budzi uzasadnionych wątpliwości? czy sąd wymierzył organowi grzywnę w związku z nieprzekazaniem skargi sądowi? czy strona złożyła wniosek o wymierzenie organowi grzywny w związku z nieprzekazaniem skargi sądowi? czy organ przekazał skargę sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę? badanie, czy zachodzą przesłanki do rozpoznania sprawy w trybie uproszczonym możliwe zakończenie wydanie orzeczenia przekazanie sprawy do rozpoznania w trybie zwykłym rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym badanie warunków formalnych wniosku usuwanie braków formalnych wniosku pozostawienie wniosku bez rozpoznania skarżący skarżący wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym na podstawie odpisu skargi nie tak tak nie tak nie nie spełnia spełnia tak nie nieusunięte usunięte

Krok: wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym na podstawie odpisu skargi

Wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym może złożyć skarżący, jeżeli zachodzi sytuacja, o której mowa w art. 55 § 2 p.p.s.a. Rozpoznanie sprawy w tym trybie może mieć miejsce w sytuacji spełnienia łącznie następujących przesłanek:

– organ administracji publicznej nie przekazał sądowi skargi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę mimo wymierzenia mu grzywny na podstawie art. 55 § 1 p.p.s.a.;

– skarżący zażąda rozpoznania sprawy na podstawie nadesłanego odpisu skargi;

– stan faktyczny i prawny przedstawiony w sprawie nie budzi uzasadnionych wątpliwości.

Wniosek może dotyczyć skargi na wszystkie akty i czynności wydane przez organy administracji oraz ich bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania, zaskarżalne do sądu administracyjnego bez względu na to, jaką wadą są one dotknięte.

Instytucja zawarta w art. 121 p.p.s.a. ma na celu dyscyplinowanie organów administracji publicznej do terminowego przekazywania sądowi skargi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę (por. wyrok NSA z dnia 14 listopada 2007 r., II GSK 238/07).

Z dniem 31 maja 2019 r. strona może złożyć wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszonym na podstawie odpisu skargi w formie dokumentu elektronicznego do elektronicznej skrzynki podawczej sądu. Opisany warunek nie zostanie spełniony w przypadku wysłania takiego pisma do sądu na jego adres elektroniczny (adres e-mail). Wniosek taki, oprócz wymogów formalnych pisma w postaci papierowej, musi zawierać adres elektroniczny oraz zostać podpisany przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Jeżeli wniosek ten jest pierwszym pismem procesowym strony, należy podać numer odpowiedniego identyfikatora, tj. numer PESEL - w przypadku osób fizycznych, a w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej - numer KRS, REGON lub NIP. Datą wniesienia takiego wniosku jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego sądu - art. 83 § 5 p.p.s.a. (szerzej zob. procedura: Wniesienie pisma procesowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Krok: badanie warunków formalnych wniosku

Wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym powinien spełniać wymagania pisma procesowego określone w art. 46–47 p.p.s.a.